כְּלֵי עֲבוֹדָה #5
גבולות החשיפה

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
חיים בעולם גלובלי וחשוף מאוד | צילום: נֹגה שנער-שויער

 

אנחנו חיים כיום בעולם גלובלי, רווי רשתות חברתיות שבו הפכנו לחשופים מאוד מול בני משפחה, חברים, מכרים וקולגות מהעבודה שלנו, אבל גם מול אנשים זרים. הצורך לייצר, באופן שוטף, תוכן לטובת העסקים שלנו, טומן בחובו פוטנציאל לחשיפה אישית נוספת.

ובעוד שחלקנו מסתדרים עם זה נהדר, אחרים עומדים משתאים מרחוק, ולא מבינים איך זה בכלל אפשרי. וכמו בכל דבר אחר בחיים – יש את קו האמצע שעלינו למצוא, כדי להגדיר לעצמנו מה נכון לנו, ברמת החשיפה האישית. מה אנחנו מוכנים לעשות, ומה בשום אופן לא.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
למצוא את קו האמצע, כדי להחליט מה מתאים לנו | צילום: נֹגה שנער-שויער

 

ראיונות אישיים הם דרך נהדרת להביא לקהל היעד שלנו סיפורי חיים מגוונים ומרתקים.

בנוסף, זהו כלי שיווקי ייחודי ונפלא, שבאמצעותו אנחנו יכולים לייצר לעצמנו, במהירות ובקלות, תוכן איכותי לטובת העסק שלנו, כזה שיביא לנו קהל קוראים אוהד ונאמן וגם לקוחות חדשים.

אבל ראיונות אישיים טומנים בחובם, מטבע הדברים, גם חשיפה אישית.

אז איך עושים את זה בעצם? מה ישכנע את המרואיינים שלנו, שהחשיפה הזו היא כדאית ובמינון נכון וראוי עבורם? איך נותנים להם להרגיש שהם בידיים אחראיות ובטוחות, ויוצרים עבורם תהליך שיש בו פוטנציאל להכלה והעצמה אישית?

 

בואו נדבר על זה קצת.

 

+ חשוב שתראיינו

וגם שתעשו את זה בצורה אחראית ומקצועית. כי ראיונות אישיים איכותיים שכבר ביצעתם ופרסמתם – הם העדות הטובה ביותר לכך שאתם מסוגלים לעשות את זה. אז מה לעשות? – קודם כל לעשות!

 

+ לומר את האמת ורק את האמת

במקביל לבלוג האישי שלי, יש לי טור קבוע בכלי תקשורת ארצי מוביל. כשאני מתחילה ריאיון (לכל אחד מהם), אני קודם כל מגדירה את גבולות הגזרה שלי; מסבירה למרואיינות שלי מה עומד לקרות כאן, ומתארת את היתרונות וגם את המגבלות.

אני אף פעם לא מבטיחה משהו שאין לי את היכולת לקיים, ולא מסתירה אלמנטים פחות נוחים הנוגעים לראיון שלנו – למשל, טוקבקים. כך אני יוצרת מצב שבו הדברים ברורים וידועים מראש. וגם אם מישהי תבחר בשלב הזה לוותר על הריאיון (לא, זה עוד לא קרה לי(:) – מבחינתי זה ממש-ממש בסדר.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
כל האמת – כולל החלקים הטובים וגם הפחות טובים | צילום: נֹגה שנער-שויער

 

+ להיצמד לעובדות

כמונו, גם למרואיינים שלנו יש בדרך כלל סיבה טובה להתראיין. למשל – חשיפה טובה עבור העסק שלהם. נתוני התפוצה של האתר/הבלוג/דף הפייסבוק שלנו (גם במספרים כלליים) הם עובדה ברורה ומוכחת, שמראים שיש לנו את היכולת לתת להם חשיפה שכזו. וכמובן – ברשתות החברתיות מדובר על חשיפה כפולה – לעוקבים שלהם וגם לעוקבים שלנו.

 

+ נקי ולא צהוב

צאו מנקודת הנחה, שהסיפור של המרואיין שלכם הוא מעניין וחזק, ועומד בזכות עצמו. זה תמיד ככה, אגב. אין סיפור לא מעניין. ולכן, אין לנו שום סיבה להיגרר לחטטנות או לגלוש לצהוב. השם שלכם בתור מראיינים "נקיים" שאפשר לסמוך עליהם ילך לפניכם, ויבטיח לכם מרואיינים רגועים ואיכותיים. בדוק!

 

+ שמירה כפולה

ויחד עם זאת, חשוב מאוד לזכור: כשאנחנו מראיינים אנחנו מנהלים את הזירה שבה אנו מצויים כרגע, וכמנהלים יש לנו אחריות היקפית לשמירה על המרואיין שלנו.

הפעילו חיישנים. אם, במהלך הריאיון, עולה נושא שלהערכתם יש לו הפוטנציאל לפגוע במרואיין שלכם או בקרובים אליו, בקשו אישור לפרסם אותו.

ולעִתים, גם אם תקבלו אישור כזה, העדיפו שלא לפרסם, אם לדעתכם הנזק כאן רב על התועלת. בתוך קפסולת הזמן שנקראת ריאיון אנחנו אחראים, ומחובתנו לשמור על המרואיין שלנו – מפני הקוראים, ולעיתים גם מפני עצמו.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
הפעילו חיישנים – מחובתנו לשמור על המרואיינים שלנו | צילום: נֹגה שנער-שויער

 

+ אתה מרוצה/אני מרוצה

מומלץ בחום לתת למרואיינים שלנו לעיון את טקסט הכתבה/הפוסט שעיבדנו מתוך הריאיון עמם בטרם העלייה לאוויר, לצורך הערות ותיקונים. כך נימנע, קודם כל, מטעויות של עובדות ואי דיוקים.

כך נימנע גם גם ממצב שבו במהלך הריאיון עלו דברים שכעת, כשהם כתובים, המרואיין שלנו לא יכול לחיות איתם. ואני מכבדת את הבחירות של של המרואיינים שלי. תמיד. זה שווה לי כל רגע של עבודה נוספת, לפעמים גם עגמת נפש.

והאמינו לי, בלי השלב הזה, עגמת הנפש שלכם עלולה להיות קולוסאלית. ולהפך – אם ניהלתם את החלק הזה כראוי. תזכו בהכרת תודה והערכה עצומה מצד המרואיין שלכם. הוא יידע להעריך את העובדה שאתם שמים אותו במרכז התמונה.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
לאחר העלייה לאוויר הריאיון שלנו הוא כמו ספינה השטה לה במרחבי הרשת | צילום: נֹגה שנער-שויער

 

+ תיאום ציפיות נוסף

לאחר אישור סופי של טקסט הריאיון, אני מבהירה שוב, פעם נוספת, מה עומד לקרות כאן. מתי ואיך ואיפה יעלה הריאיון שלנו לאוויר, וכיצד אנחנו עומדים לשתף אותו, ברשתות החברתיות או בכל מקום אחר. הגדרה מוקדמת וברורה של הדברים תמנע מכל הנוגעים בדבר הפתעות לא נעימות, ותהפוך את השלב הזה לנעים ומרגש.

 

+ זכויות יוצרים

לאחר העלייה לאוויר, הריאיון שלנו הוא כמו ספינה השטה לה במרחבי הרשת.

חשוב להדגיש: אתם עמלתם וראיינתם, ואז גם כתבתם והוצאתם לאור. הטקסט שאליו עובד הריאיון – הוא שלכם, ואין למרואיין שלכם, או לכל אחד אחר, זכות להשתמש בו, בשום דרך, מבלי לקבל את אישורכם.

וזכותכם לא לתת אותו. המרואיין שלכם מקבל נכס דיגיטלי משובח, בדמות לינק לריאיון. אך הזכויות על הטקסט המקורי הן שלכם. וגם את הדבר הזה חשוב לזכור, וחשוב להבהיר מבעוד מועד.

 

לסיכום:

ריאיון אישי הוא דרך נפלאה להביא לקוראים שלנו סיפורי חיים מרתקים, כל אחד מהם יחיד ומיוחד.

זהו כלי שיווקי נהדר, שבאמצעותו ביכולתנו ליצור תוכן בעל ערך אדיר לטובת העסק שלנו.

אבל חשוב מאוד שנבין גם את פוטנציאל החשיפה שטומן בחובו הריאיון, ונשכיל להתנהל בהתאם, בדרך נבונה ואחראית, שתמצב אותנו כמראיינים איכותיים, שניתן לסמוך עליהם, וכדאי מאוד להתראיין אצלם.

אז קדימה – לכו לראיין. ושיהיה בהצלחה!!

 

* כל התמונות לפוסט הזה צולמו על-ידי בתערוכת "מצבי קיצון" במוזיאון ארץ-ישראל בת"א, יולי 2017.

 


 

קראתם? דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.

אולי תרצו לקרוא גם את פוסט מס' 4 בסדרת כְּלֵי עֲבוֹדָה – ריאיון הוא תהליך מפיל אסימונים.

כל הפרטים על יום העיון "מעטֶפֶת התוֹכן" שבו אלמד גם אתכן לראיין – כאן.

תמיד הכי כיף לקבל ראשונים את כל הכלים. הירשמו כאן למטה – הפוסט הבא כבר בדרך אליכם!

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

תגובות

השארת תגובה