כְּלֵי עֲבוֹדָה #9
פוסט אורח – עם גלית אקרמן ברש
מה הקשר בין ריאיון לכתיבה שיווקית?

 

לתיעוד וכתיבת סיפורי חיים, הגעתי בגלל הכתיבה.
או ליתר דיוק, חשבתי שאני מגיעה בגלל הכתיבה. מהר מאוד הסתבר לי, שהכתיבה כבודה במקומה מונח, אבל לב התהליך והחלק המרכזי בו הוא מה שקורה ביני לבין המתועדים שלי – קרי: הריאיון.
ומאותו רגע הקדשתי לחלק הזה זמן ומשאבים רבים.

לימים, עלה לאוויר הבלוג האישי שלי סיפור.חיים ובעקבותיו גם הטור שלי "מסע אישי" בערוץ אנשים ב-Xnet (מבית Ynet), שבהם המשכתי לראיין. ומתוך תגובות שקיבלתי מהשטח, מבלוגריות ובעלות עסקים עצמאיים, הבנתי שלמעשה מדובר בכלי שיווקי ייחודי, שבאמצעותו אנחנו יכולות לייצר בקלות ולאורך זמן תוכן איכותי לטובת העסק שלנו.
בעולם של שיווק מבוסס תוכן – מדובר ביתרון לא מבוטל.

לכבוד האתר החדש שלי, שזה עתה עלה לאוויר, הזמנתי לפוסט אורח חגיגי את גלית אקרמן-ברש, מומחית לחיבור שבין מילים לשיווק, ואיזה כיף – היא הסכימה!

גלית בחרה להביא לנו את נקודת המבט שלה על החיבור שבין ראיונות לכתיבה שיווקית.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
גלית אקרמן-ברש | צילום: עדי הלמן

 

מילה של גלית:

אני מחברת בין שיווק למילים, אנשים לעסקים,

ואוהבת לכתוב ולהקשיב לסיפורים.

דור שלישי בבית לחם הגלילית,

מגדלת 3 ילדים דמוקרטיים, בעל אורגני וגם לול.

מלמדת כתיבה שיווקית בעמק ובתל אביב.

כותבת ערכים עם ארגונים, מלווה אנשים לקדמת הבמה וכותבת איתם את הסיפור שלהם

ובין לבין מרצה וכותבת קצת בבלוג שלי.

 

גלית – הבמה שלך.

 


 

מה הקשר בין כתיבה שיווקית לריאיון? – האמת, לא חשבתי שיש קשר.

כלומר, ראיתי בלוגריות שמראיינות אחת את השנייה וחשבתי שזה כלי מעולה לפרגון אבל עוד לא הבנתי את הערך העצום שיש לו בבניית אסטרטגיית תוכן נכונה.

נתחיל בהתחלה –

הפעם הראשונה שלמדתי לראיין ולא סתם עשיתי את זה כמו שנראה לי, הייתה בתואר השני בייעוץ ארגוני. ראיינו בלי סוף אחד את השני ויצאנו לראיין בארגונים שונים ומשונים.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
התמונות לפוסט צולמו ע"י גלית במהלך סדנה ללימוד כלי הריאיון שקיימנו שתינו במשותף במאי 2017

 

+ אז מה למדתי?

להכין שאלות בסיסיות ופתוחות יחסית מהן אפשר לצאת לדרך.
הצגה עצמית שלי, מטרת הריאיון והשימוש שיעשה בו.
חשיבות מסגרת הזמן, שמירה על דיסקרטיות ושמירה על המרואיין.

אבל הדבר הכי חשוב שלמדתי היה להקשיב!
בדיעבד, אני חושבת שזה מה שהוביל אותי למקום שלי היום, וזה השינוי הכי גדול שעשיתי בשנים האחרונות. במקום לענות, לתמוך, להתנגד ולעודד פשוט הקשבתי. הקשבה אמיתית ומלאה.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
קודם כל, באמת מתעניינים במרואיין ובמה שיש לו להגיד | צילום: גלית אקרמן-ברש

 

+ איך מקשיבים?

קודם כל, באמת מתעניינים במרואיין ובמה שיש לו להגיד, עוזבים את השאלות שלנו ומפסיקים לבדוק אם שכחנו משהו ובעיקר משאירים בצד את מה שחשוב לנו שידע ופשוט מקשיבים.

כשמראיינים בטלפון או דרך המייל זה קצת מאתגר אבל בריאיון פנים מול פנים למדתי שהקשבה פעילה עושה ניסים ונפלאות אצל המרואיינים. זה מתחיל בחיוך של הבנה, בהנהון קל של הראש ותגובות קצרות של "כן, אני מבינה. תוכל לפרט קצת או מה זה אומר?"

 

+ מה קורה כשמקשיבים?

קודם כל מגלים שלאנשים יש דברים ממש מעניינים להגיד כשאנחנו לא קוטעים אותם, בדרך כלל הדברים המעניינים מגיעים קצת אחרי הסיפורים הרגילים כשהם מרגישים במרחב פתוח ומאפשר.

אני זוכרת שהפתיע אותי כמה תובנות יכולות לעלות אצל המרואיין, רק מעצם זה שאתה מקשיב לו. קצת כמו אצל פסיכולוג שלא אומר כלום(: ההקשבה מייצרת פתיחות, ופתאום האדם מקשיב לעצמו ומקבל תשובות להרבה שאלות, בלי שהיה צריך לכוון אותו.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
מה עושים כשיש שתיקה? | צילום: גלית אקרמן-ברש

 

+ מה עושים כשיש שתיקה?

בהתחלה זה היה לי מאד קשה. אני רגילה לנצל כל שתיקה בשביל להכניס את כל מה שיש לי להגיד, אז התאמנו על לאפשר שתיקה. למעשה, כשיש שתיקה והמרואיין מכונס בעצמו וחושב, אפשר ללמוד המון משפת הגוף שלו ויש משהו מאד חזק לשתוק יחד. משהו מרגיע שמאפשר מרחב בטוח ולא מלחיץ.
בדרך כלל אחרי שתיקה כזאת, יספר המרואיין משהו שהיה לו קשה להוציא וזה יהיה שיא הריאיון.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
מאפשרים לקהל שלנו ללמוד עלינו מזווית חדשה | צילום: גלית אקרמן-ברש

 

+ ואיך כל זה קשור לכתיבה שיווקית?

כתיבה שיווקית היא סוג של תוכן שבא לספר על העסק שלנו וראיונות הן דרך מעולה לתת תוכן רלוונטי, מעניין ומזווית חדשה.
אחרי הכל, כמה אנחנו יכולים לדבר על עצמנו (למרות שאנחנו מאד מעניינים)?

ברגע שאנחנו בוחרים לראיין קולגה, לקוחה, ספק או מומחה בתחום שרלוונטי לעולם שלנו, אנחנו מרחיבים את סקאלת התוכן שלנו, מאפשרים לקהל שלנו ללמוד עלינו מזווית חדשה ועל הדרך נחשפים גם למעגלים חדשים.

וזה לא מסתיים בזה.
תחשבו על זה: אם אני מראיינת כל מי שעוסק בכתיבה, במילים או בשיווק, ונותנת לו במה אצלי בבלוג או באתר ואפילו בפייסבוק, אתם לא צריכים לנדוד בין מומחים שונים – אתם יודעים שיש בית אחד לכל החומרים בתחום, ועם הזמן אני ממצבת את עצמי כמומחית.

קחו למשל מעצבת פנים, שמראיינת ספקים מעולמות שונים וקולגות ויזמים, ומכניסה הכל תחת המטרייה שלה. מעבר לזה שכנראה גוגל יאהב את זה, התדמית המקצועית שלה תתחזק.

 

+ מה לומדים על הדרך?

מכל ריאיון שעשיתי עד היום למדתי גם הרבה על עצמי.
בריאיון עם רביטל פיזנטי, מנהלת FreshBiz בישראל, למדתי שאני צריכה להעז יותר ושהעולם הרבה יותר גדול ממה שנדמה לי, וככה נולדו הסדנאות שלי מעבר לים.

בריאיון עם ליאת ורדי בר, מייסדת קהילת השוות, למדתי המון על ניהול קהילה בעצמי וקיבלתי תשובות לשאלות ששאלתי את עצמי הרבה זמן. ולמדתי גם שיש לי יכולת לעשות "סדר שיווקי" בתשובות ובסיפורים ולתת עוד ערך למרואיין שלי.

בריאיון עם כנרת יפרח, מומחית המיקרו קופי מס' 1, למדתי כמה טעויות עשיתי באתר שלי(: חלק מהן רצתי מיד לתקן, ועל חלק אני עדיין עובדת. וחוץ מזה, נשארנו חברות מאז.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
בחרו את המרואיינים שמעניינים אתכם | צילום: גלית אקרמן ברש

 

ולסיום, 7 טיפים שלי על שימוש בריאיון לבניית תוכן שיווקי:

1.      בחרו את המרואיינים שמעניינים אתכם ושלא ראיינו אותם כבר עשרות פעמים.

2.      תעבירו את הריאיון והשאלות מסננת בהתאם לתחום ממנו אתם באים.

3.      נסו לוותר על הקלישאות והשאלות הצפויות.

4.      תתעמקו בשאלות שמעניינות אתכם, שמטרידות אתכם, שיש להם ערך אמיתי לקוראים.

5.      נסו לתת מינון נכון שנותן גם ערך עסקי וגם אישי.

6.      הקפידו על עריכה, על לוק של שאלות ותשובות ועל תמונות איכותיות של המרואיין (פלוס קרדיט כמובן).

7.      אני אוהבת לסיים בשאלה יותר קלילה או אישית כדי להשאיר את הקוראים עם חיוך.

 

ועוד לא התחלתי לספר על זה שראיונות הם בסיס נהדר לשיתופי פעולה, ושאפשר גם לראיין את עצמנו (תתפלאו כמה תפתיעו את עצמכם), ושבעולם של סטוריטלינג אין כמו ריאיון כדי לספר סיפור. אבל נשמור קצת לפעם הבאה…

 


 

תודה רבה לגלית על פוסט נהדר, שממחיש היטב את הקשר הברור שבין ראיונות לכתיבת תוכן שיווקי לעסק שלנו.

שאחריו כל מה שאני יכולה להגיד לכן הוא – לכו לראיין!

* התמונות לפוסט צולמו ע"י גלית במהלך סדנה ללימוד כלי הריאיון שקיימנו שתינו במשותף במאי 2017.

 


 

קראתם? – דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.

אולי תרצו לקרוא גם את פוסט מס' 8 בסדרת כְּלֵי עֲבוֹדָה – איך מתכוננים לריאיון?

הכי כיף לקבל את כל הכלים תמיד לפני כולםהירשמו כאן למטה – הפוסט הבא כבר בדרך אליכם!

תגובות

תגובות

השארת תגובה