כְּלֵי עֲבוֹדָה #13
ריאיון בתנועה
פוסט אורח עם טלי יחיה

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
טלי יחיה עם ארז ז׳לינסקי-רוזן | צילום: ירדן נוני

 

ריאיון בתנועה? מה זה?

בעצם, זה קונספט שנולד מתוך הדינמיקה של החיים עצמם, או ליתר דיוק – בזכות סדרת הראיונות "יום בחיי".

טלי יחיה, בעלת Create-It, מלווה כיום בעלי עסקים ומלמדת אותם להשתמש בסיפור הויזואלי של העסק שלהם ברשת.
היא גם מעצבת גרפית בהכשרתה ובלוגרית ותיקה, המרבה להשתמש בכלי הריאיון לטובת יצירת תוכן לעסק שלה.

אחת מסדרות התוכן שרצות כעת בבלוג של טלי היא "יום בחיי", שבה היא מתלווה לעצמאים ועצמאיות במשך יום אחד, מתעדת בצילום ובכתב את הסיפור של שגרת יומם.
ריאיון כזה מתבצע תוך כדי תנועה ומציב בפני המראיין אתגרים שונים וייחודיים.

ולכן ביקשתי מטלי להתראיין ולספר איך היא מתמודדת הז'אנר הזה של ריאיון, ואילו טיפים יש לה לתת לנו להמשך.

 

* כל התמונות לפוסט הזה צולמו במהלך ריאיון "יום בחיי" עם ארז ז׳לינסקי-רוזן, בעל מותג לבישום, סבונים וקרמים בהתאמה אישית.

 


 

מהי סדרת "יום בחיי"?

סדרת "יום בחיי" בבלוג שלי נולדה מתוך הרצון ללוות ולהכיר בעלי עסקים בסביבתם הטבעית ובחיי היומיום שלהם.

בעוד שריאיון "רגיל" מתבצע, לרוב, בסביבה שקטה וסטרילית המאפשרת למראיין ומרואיין ניתוק מסוים מהחיים הרגילים, ב"יום בחיי" אני מלווה באופן צמוד את בעל העסק במשך כמה שעות בתוך סדר היום שלו, הנובע מפעילות העסק וצרכיו, כמו גם מאופיו הייחודי.

כאחת שאנשים מאוד מסקרנים אותה, אני מוצאת את השעות האלה מרתקות. עבורי זוהי הזדמנות להכיר ולהביא לקוראים שלי תוכן אחר, שבדרך כלל הם לא נחשפים אליו.
גם המרואיינים שלי, מקבלים כאן הזדמנות ייחודית להביא את הסיפור שלהם בדרך אחרת ולחשוף בעצמם חלקים מעניינים.

בנוסף, בעסק שלי אני מלמדת בעלי עסקים ויזמים לספר את הסיפור הויזואלי של העסק שלהם ברשת, מתוך הבנה שהיום בלי ויז'ואל – אין סיפור. ריאיון כזה מאפשר לי להביא בעקבותיו תמונות ייחודיות, נדירות, שהן חלק בלתי נפרד מהתוכן שלי, וממחישות גם את המקום המרכזי של ויז'ואל בתוך תוכן איכותי.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
ארז ברגע של התייעצות עם אשתו לאה – ב"יום בחיי" אני מלווה בצמוד את בעל העסק | צילום: טלי יחיה

 

מהם כלי התיעוד שבהם את משתמשת כדי לטובת ריאיון בתנועה?

לפטופ – שבו אני משתמשת בעיקר בתחילת היום – שאותו אנו מתחילים בשיחה בת כחצי שעה-שעה עם המרואיין. שחלק הזה אני שומעת ממנו את עיקרי הדברים עליו ועל הקמת העסק שלו  ועשייה עכשווית.

הקלטה – משמשת אותי כבר לשלב הראשון של השיחה, כדי להיות בטוחה שאני לא מפספסת שום דבר חשוב שנאמר לי – הסיפור הרי מצוי בפרטים הקטנים… הקלטה יכולה לשמש אותי גם בהמשך, כשאני הולכת בצמוד למרואיין ולא יכולה להקליד או לכתוב.

פתקים בנייד – לאורך חלק גדול מהיום אני כמו "זבוב על הקיר", מקשיבה וסופגת. תוך כדי כך, אני מקלידה לתוך פתקים בטלפון פרטים ומשפטי מפתח לציטוט שחשוב לי לא להחמיץ וגם רעיונות חדשים שעולים לי, בקשר לריאיון הזה או לפוסטים ותוכן שלי בכלל.

מחברת – לצד כל הטכנולוגיה העדכנית, תמיד מלווה אותי גם מחברת פתוחה עם עט זמין, המשמשת ככלי נוסף לתיעוד וכתיבה בהתאם לצורך ולאילוצים.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
שימוש בכלי תיעוד מגוונים, כאן – לפטופ | צילום: ירדן נוני

 

אילו אתגרים מציב בפניך ריאיון שכזה?

 + לוקיישן

אני מתגוררת בקיבוץ טללים בדרום. רוב העסקים שאני מתעדת בסדרה הזו ממוקמים במרכז הארץ, מה שדורש ממני, בנוסף לשעות הריאיון עוד שעות רבות של נסיעה בדרכים ופקקים.

+ טיימינג

מאחר ואני מתלווה לבעל עסק בשגרת יומו, וצריכים למצוא בה יום שמתאים לכך שאלווה אותו, אני מתאימה את עצמי אליו וללו"ז שלו, זה מצריך ממני גמישות ולא פעם גם תיאומים חדשים ללו"ז שלי.

+ גמישות מחשבתית

מטבע הדברים, אני מכינה את עצמי ליום כזה: לומדת כל מה שאני יכולה על המרואיין שלי ומכינה בעקבות זאת שאלות. אבל, השהות בצמוד אליו, מביאה עמה לא פעם תפנית בעלילה ושאלות חדשות, שעשויות להפוך על פיה את נקודת המיקוד לראיון שלי. ולכן – מילת המפתח היא גמישות והבנה שלעתים עליתי על סיפור מרתק וחדש.

  • חשוב לקחת בחשבון שבתוך יום כזה יש גם זמן "מת" שבו המרואיין שלי חייב להתפנות לעסק שלו. לדוגמה: בריאיון עם ארז, רציתי מאוד לראות אותו רוקח את הבשמים שלו. אבל התברר לי שבשלב הזה ארז חייב להיות מרוכז לחלוטין והנוכחות שלי העיקה עליו. לכן ויתרתי וזזתי הצידה. לפעמים אין ברירה וחייבים לוותר על חלקים נקודתיים לטובת הריאיון השלם.
  • לא פעם אני מרגישה כמו סוג של פפראצי –  ששואפת להביא סקופים ותמונות מעניינות וחדשות. זו תחושה שצריך להתרגל אליה. בנוסף, לא פעם המרואיין שלי מלווה בצוות של עובדים, שאני "נדחפת" לתוך שגרת יומם, שואלת שאלות, מצלמת ומזיזה דברים כדי לטובת צילום. עבורם אני גורם מפריע, וצריך לקחת גם את זה בחשבון ולהשתדל לא לעבור את הגבול, שבו אני הופכת לבעיה במקום יתרון עבור המרואיין שלי.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
רגע של הפסקה | צילום: ירדן נוני

 

+ עיבוד הריאיון לפוסט

באופן כללי, צריך לקחת בחשבון שעיבוד של ריאיון בתנועה לפוסט הוא מורכב יותר, ומצריך ממני כבלוגרית יותר שעות עבודה בשל הסיבות הבאות:

  • תמלול הקלטות – תמלול הקלטות גוזל זמן רב מאוד. אני משתדלת להוציא את החלק הזה החוצה ולהיעזר באשת מקצוע לטובת חיסכון בזמן.
  • ברירת עיקר מטפל – השהות הממושכת עם המרואיין שלי לאורך היום, מניבה לי המון חומר גלם, כתוב וגם בתמונות. ולכן הפעולה הראשונה שלי בשלב עיבוד הריאיון לפוסט, היא מיון וסינון, ברירת עיקר מטפל ובניית הציר לפוסט, וכמובן – בחירת התמונות המתאימות מתוך שפע התמונות שצולמו במהלך היום.
  • תיאורי רקע – לאורך היום קורים כל מיני דברים ויש כל מיני סיטואציות, צפויות יותר או פחות, שלא בהכרח נמצאות בתוך השאלות. למשל: בתוך הריאיון עם ארז, עבר במקום סיור מודרך בשוק הפשפשים, וארז התפנה לספר להם על העסק שלו. חשוב לשלב גם תיאורים כאלה, כדי לתת לקורא את התחושה שגם הוא "מבקר" בתוך חייו של המרואיין. ויש יתרון נוסף: בזמני הפסקות כאלה אני כמראיינת יכולה להביט ולהקשיב, ללמוד דברים חדשים וכמובן גם סתם לנוח לרגע…

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
חשוב לא לשכוח לתעד גם בצילום | צילום: ירדן נוני

 

אילו טיפים את יכולה לתת לבלוגריות שיחליטו לבצע ריאיון בתנועה?
  • קודם כל – לבצע אותו(: למרות כל האתגרים והמורכבות, בעיניי זה מוסיף עניין לכתיבה ולתוכן שלי, ומביא לקוראים שלנו ריאיון אחר, לא שגרתי, שאני בטוחה שהם ישמחו לקרוא. ואני ממליצה לפנות לאנשים שבאמת מעניינים אתכם, שתיהנו ללוות יום בחייהם.
  • "זמן מת" הוא לא באמת מת – אם יש לך, במהלך היום זמני ביניים שבהם המרואיין שלך חייב רגע להתפנות לעסק שלו, את יכולה לנצל אותם כדי לצלם, להתבונן סביב ולראות בשקט דברים שאולי חמקו עד כה מעינייך, וגם סתם לנוח לכמה דקות…
  • לתעד בזמן אמת – חשוב לתעד ולכתוב תוך כדי דברים מעניינים שקורים, וכמובן ציטוטים חשובים של המרואיין שלנו. הציטוטים מביאים לנו את השפה הייחודית שלו וממחישים את אופיו ואישיותו. אחרי שהריאיון מסתיים, אני ממליצה לא לחכות יותר מדי, ולעבד אותו לפוסט כשהזיכרון עוד טרי והחוויה חזקה.
  • אישור הטקסט ע"י המרואיין – צריך לזכור שאנחנו נכנסים כאן ממש לתוך החיים של המרואיין שלנו, וייתכן שתיעדנו סיטואציות ומלל שהוא בכלל לא מעוניין שיעלו על הכתב. לכן חשוב ביותר לשלוח לו את הטקסט של הפוסט שלנו לאישור, כדי להימנע מעוגמת נפש, מנזק חס וחלילה למרואיין ומכך שלאחר כל המאמץ, בסוף מצא את עצמנו עם פוסט שאי אפשר לשתף אותו.

 

מי יהיה המרואיין הבא שלך לסדרה הזו?

יש כמה אנשים שאני מתכננת לפגוש: אפרת ליכטנשטט, מירי בלבול,  ד״ר אייל דורון ועוד מללללא.
תכל'ס, אם הייתי יכולה הייתי הופכת את כל הבלוג לבלוג ״יום בחיי״ – זה המדור שממש יוצר לי עניין…

 


 

* גילוי נאות: בחודשים האחרונים אני מלווה את טלי ביצירת תמהיל התוכן לבלוג שלה, כחלק מתוכנית הליווי האישי שלי.

 


 

קראתם? – דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.

אולי תרצו לקרוא גם את הפוסט כְּלֵי עֲבוֹדָה #10 – מריאיון טוב לפוסט מצוין

הכי כיף לקבל את כל הכלים תמיד לפני כולם. הירשמו כאן למטה – הפוסט הבא כבר בדרך אליכם!

תגובות

תגובות

השארת תגובה