כְּלֵי עֲבוֹדָה #14
סטוריטלינג

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
צילום: נגה שנער-שויער

 

טלי עובדת בריף הדולפינים באילת. בהתחלה, היא הייתה מדריכת צלילה וליוותה קבוצות שבחרו לשחות בריף ביחד עם הדולפינים. בינה לבין הדולפינים נוצר קשר חם במיוחד ולכן, לימים, הפכה למדריכה מול הקהל.

כמה פעמים ביום היא עולה על עיגולי העץ הצפים ליד מזח המבקרים ומחכה. השאיפה בריף, היא לאפשר לדולפינים לחיות בסביבתם הטבעית – הים – תוך התערבות מינימלית באורחות חייהם. הם יכולים לצאת אל מרחבי הים ולחזור, להגיע אל המדריכים, או לא, מתי שבא להם ומתוך בחירה חופשית.

בפברואר, חלק גדול מהתיירים באילת מגיעים מחו"ל. מצויידים בסבלנות, אורך רוח ונימוס אירופאי הם ממתינים בסבלנות. באופן אישי, אני מתרכזת בעמידה על שתי רגליים יציבות על מזח רוטט, נאבקת בגלי הבחילה מחד, ובאטרף לצלם מאידך.

מדי פעם מגיחים אלינו הדולפינים, צמאים לליטוף מידה של טלי או לאינטראקציה עם כל האנשים החדשים שהגיעו. כמה פעמים ביום מתקיימת שעת האכלה, הזדמנות פז לראות דולפין אוכל דגים, וגם לצלם אותו מחוץ למים.

ומול השילוב עוצר הנשימה שבין תכול/ירוק הים לגופם הכסוף החלקלק של הדולפינים, אני מסתכלת וחושבת לעצמי, שממש מולי עומדים עכשיו עוד המון סיפורים, שרק מחכים להישמע ולהיכתב.

 


 

אז מה עשיתי כאן? – סיפרתי סיפור, המתאר את התמונות שילוו את הפוסט הזה, אותן צילמתי בריף הדולפינים באילת לפני כמה חודשים.
איך ידעתי את כל הפרטים הללו? פשוט הקשבתי.
וגם הראיתי, שכל מקום שאנחנו מבקרים בו הוא פוטנציאל לסיפור עצמאי, או כזה שיש לו הקשר לעשייה ולעסק שלנו.
קוראים לזה סטוריטלינג, וזהו גם הנושא של הפוסט הזה.

 


 

* עוד על סטוריטלינג וכל הכלים כדי להביא בקלות סיפורים חדשים ומרתקים גם לעסק שלכם – ביום העיון "מעטֶפֶת התוֹכן" שיתקיים ב-7.11.18. כל הפרטים כאן.

 


 

סטוריטלינג? מה זה?

סטוריטלינג (Storytelling) הוא כלי המשרת את האדם משחר ההיסטוריה.
באמצעותו הצליחו בני האדם לשרוד כחברה: הסיפורים איחדו את החברה האנושית סביב נרטיב משותף כמו עמים, מדינות ודתות. סיפורי העם היו המכשיר שבעזרתו מיפו אנשים את עולמם כבני אדם, והעבירו ומורשת תרבותית ורוחנית מדור לדור.

אבל כשמדברים היום על סטוריטלינג, האוריינטציה של הדברים היא בדרך כלל עסקית.
בתוך עולם שעבר לשיווק מבוסס תוכן, הכוונה היא ליכולת שלנו לארוז סיפורים, ניסיון חיים וידע מקצועי לתוך תוכן סיפורי חד ומרתק, ולהעביר מסרים עם ערך גדול יותר מאשר זה הצרכני גרידא, שהמטרה שלו היא לייצר מערכת יחסים ארוכת טווח עם הלקוחות שלנו ולהביא גם לקוחות חדשים.

ארגונים וחברות ברחבי עולם משקיעים כיום משאבים עצומים, שנועדו להביא את הפאזל הרחב של הסיפורים המרכיבים את סיפור המותג השלם שלהם, המתחדש חדשות לבקרים.

לא מעט אנשים מאמינים, שכמו הכתיבה, גם סטוריטלינג היא יכולת מולדת: או שיש לך את זה, או שלא.
אבל האמת היא, שעם קצת הכוונה ואימון, כל אחד מאיתנו יכול להיות סטוריטלר נהדר, בתנאי שישמור על הקול הייחודי שלו, זה שהוא מגיע עמו "מהבית".

 

אז למה סטוריטלינג, הפך לכלי שיווקי מוביל?

+ להבקיע את חומת הרעש

בעולם דיגיטלי סואן, רווי מסרים המקיפים ומציפים אותנו מכל עבר, היכולת להביא ולספר סיפור טוב יכולה לעשות את הההבדל בין "עוד מותג", לבין מותג עם זהות מובחנת וברורה, כזו הנשענת על ערכים ומאפיינים הניתנים לזיהוי מיידי, המצליח לייצר מערכת יחסים ארוכת טווח עם לקוחותיו.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
להבקיע את חומת הרעש | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ קשב רציף

אנחנו חיים היום במצב מתמיד של הצפת ידע ובו בזמן, יכולת הריכוז שלנו לטווח ארוך ירדה פלאים (יש האומרים שטווח הקשב והריכוז של בני האדם צנח בעידן הסמרטפונים עד לכדי 8 שניות).
על רקע זאת, המיומנות של סטוריטלינג מוגדרת כאחת החשובות ביותר עבור בעלים ומנהלים במותגים, מתוך האמונה כי לסיפור טוב יש היכולת למקד אותנו אליו למשך זמן ארוך יחסית.

 

+ קשר אישי בעולם גלובלי

בתוך עולם גלובלי של אמצעים טכנולוגיים אינסופיים, יש גם כמיהה לתוכן אישי, שמחבר אותנו לסיפורים אישיים, נקודתיים. סטוריטלינג משובח, המביא לקוראים שלנו סיפורי חיים ועושה את החיבור בין עכשיו לפעם, עשוי לענות באורח מושלם על הצורך הזה, ולגרום לקוראים שלנו לחזור אלינו פעם אחר פעם בזכות החוויה האישית שניתן להם.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
סיפור אישי בתוך עולם גלובלי | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ מודל להזדהות, להשראה הנעה לפעולה

כבני אדם, ההצלחות והכשלונות שלנו מקורם במציאות, אך, לא פחות, גם בסיפורים שאנו מספרים לעצמנו.
סטוריטלינג איכותי, המאפשר לנו להזדהות ולראות את עצמנו בתוך סיפורים, יכול להיות פוטנציאל נפלא להנעה שלנו לפעולה, לעתים לביצוע של מהלכים משני חיים.
אז טוב, ברור שכדאי לחשוב טוב וגם לעשות כמה בדיקות לפני שמחליטים החלטות גורליות, אבל עדיין, יש כאן הפוטנציאל להשפעה רחבה ועמוקה גם יחד.

 

+ זה בחינם

ברוב המקרים, סטוריטלינג והסיפורים שנביא לקוראים שלנו לא יעלו לנו כסף. נהפוכו, יש בהם הפוטנציאל למנף את העסק שלנו בהמשך. ואם נוכיח שאנחנו סטוריטלרים משובחים ושסיפור שלנו מביא לחשיפה רחבה, מעורבות גבוהה ויצירת מערכת יחסים ארוכת טווח עם קוראים ולקוחות, יש גם סיכוי שישלמו לנו כדי להביא סיפורים חדשים.

 

אז איך עושים את זה?

+ אסטרטגיית תוכן

הסיפור שאנו מביאים צריך להגיע מתוך מחשבה ותכנון מוקדמים. אם טרם הגדרנו את הערכים והחזון של העסק שלנו, זה ממש הזמן לעשות את זה, ופועל יוצא מכך – להגדיר לעצמנו את קהל היעד שלנו והמאפיינים שלו.
מכאן נוכל לגזור את אסטרטגיית התוכן לעסק שלנו, ובתוכה גם הסיפורים שנבחר להביא לקוראים שלנו.
וחשוב לציין: גם אינטואיציה זה חשוב, והכי חשוב שתביאו סיפורים שמעניינים אתכם. אבל הלימה לכל הנ"ל, עשויה להביא לכם תוצאות גבוהות בהרבה.

 

+ נקודת מיקוד וחוט שדרה

הדרך שבה נביא את הסיפור לקוראים שלנו היא בעלת משמעות עליונה. במילים אחרות: אנחנו חייבם להוביל את הקוראים שלנו בצורה מובנית ומסודרת, כך שיוכלו לקרוא את הסיפור שלנו בקלות וללא מאמץ. חייב להיות כאן סדר פנימי, הנובע מתוך נקודת המיקוד של הסיפור שלנו, שאותה נגדיר לעצמנו לפני שאנו מתחילים לכתוב.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
תוכן ויזואלי איכותי | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ תוכן ויזואלי איכותי 

נקודת מוצא: אין תוכן טוב בלי ויז'ואל. נקודה.
הויז'ואל הוא חלק בלתי נפרד מכל תוכן שניצור לטובת העסק שלנו, ומפתח קריטי לכך שאנשים בכלל יבחרו לקרוא את הסיפור שלנו בכלל, ולהישאר ולסיים אותו בפרט. אופציות נפוצות לשילוב של תוכן ויזואלי הן:

>> סרטוני וידאו – דרך מצוינת לספר סיפור וגם להעשיר מלל כתוב. הם עובדים בבת אחת על כמה חושים, ואם יהיו עשויים טוב, יש להם הפוטנציאל להגיע אל קהל היעד שלנו והלשאיר אותו דרוך וערני. בנוסף, זוהי הזדמנות נהדרת לשמוע את הקול שלכם, הנעדר ממלל כתוב, וליצור בכך ממד נוסף לקשר שביניכם לבין הקוראים והלקוחות שלכם.

>> וובינרים וובינרים, שאליהם תצרפו תוכן ויזואלי כדוגמת מצגת עשויה היטב מבחינה גרפית, יכולים לשרת אתכם נאמנה אם תבחרו להנגיש לקהל שלכם ידע מקצועי בדרך של סיפור. דרך המצגת תוכלו להעביר תחושות וחומר מקצועי, זאת בנוסף לקול שלכם, ברקע.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
להכניס את הזוית האישית שלכם לתוך הסיפור הכללי | צילום: נגה שנער-שויער

 

>> תמונות –  חשוב לעשות שימוש מושכל בתמונות המלוות את הסיפור שלנו.

* הסיפור מבוסס על ריאיון? – חשבו היטב אילו תמונות תבקשו מהמרואיינים שלכם, שישרתו בצורה הטובה ביותר את הסיפור שאתם מבקשים לספר. בקשו מהם תמונות פרופיל איכותיות, תמונות ילדות שטרם פורסמו, תמונות מסקרנות המתארות את העשייה העסקית והאישית שלהם.
(עוד על סטוריטלינג באמצעות ראיונות – ביום העיון "מעטֶפֶת התוֹכן". כל הפרטים כאן).

* הסיפור הוא שלכם? – העדיפו תמיד לשלב בו גם את הזווית האישית שלכם, באמצעות תמונות שאתם צילמתם. איפה תצלמו? בכל מקום. פתחו את החיישנים שלכם – כל דקה ביום שלנו היא הזדמנות לתמונות מקוריות משלכם, עדות לכך שיש לכם היכולת ליצור גם תוכן ויזואלי איכותי.

 

+ עקביות

מילת המפתח ביצירת תוכן – כל תוכן –  לעסק שלנו היא התמדה.
הסיפור הכי טוב שנביא, "יעבוד" עבורנו לזמן מה ואז, מטבע הדברים, יישכח.
אם אתם רוצים תוכן שיעבוד עבורכם, חשוב שתצרו לעצמכם תוכנית עבודה מסודרת, שממנה ייגזרו הסיפורים הבאים שלכם, בהלימה לאופי העסק שלכם ולצרכיו.
התמדה + תוכן איכותי הם המפתח ליצירת קהל קוראים אוהד ונאמן ומינוף העסק שלכם בזכותו.

 


 

קראתם? – דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.

אולי תרצו לקרוא גם את כְּלֵי עֲבוֹדָה #12 – ריאיון לבלוג – ככה עושים את זה.

כל הפרטים על יום העיון "מעטֶפֶת התוֹכן" שבו נלמד גם אותך איך ליצור סטוריטלינג משובח לעסק שלך – כאן.

הכי כיף לקבל את כל הכלים תמיד לפני כולם. הירשמו כאן למטה – הכלי הבא כבר בדרך אליכם!

תגובות

תגובות

השארת תגובה