כְּלֵי עֲבוֹדָה #23
אלמנט ההפתעה
זה קרה לי לפני כשנתיים וחצי: ביצעתי ריאיון לבלוג שלי מסע אישי בערוץ אנשים ב-Xnet. הייתה לי מרואיינת עם סיפור נהדר, שהיא גם אושיית רשת עם תפוצה ענקית. כלומר: Win-Win Situation במלוא מובן המילה.
הכל עבד כמו שעון: ראיינתי, הגדרתי גבולות גזרה, שלחתי את הטקסט לאישור וקיבלתי תמונות נהדרות שילוו את הכתבה. העברתי כל החומרים לתעודתם, וחיכיתי בשמחה לעליית הכתבה שלי לאוויר.
ואז – לילה אחד, כחמישה ימים לפני מועד העלייה לאוויר המתוכנן, ראיתי לחרדתי ריאיון של אותה מרואיינת בכלי תקשורת אחר. החוורתי, כי ידעתי כבר מה המשמעות של מה שאני רואה, אבל עדיין קיוויתי… התכתבות קצרצרה עם העורך שלי שמה קץ לתקוות: Xnet מבקשת לפרסם חומרים מקוריים, שטרם עלו בערוצי תקשורת מקבילים/מתחרים. ולכן הכתבה שלי לא תעלה לאוויר.
את עגמת הנפש שלי, אתם יכולים ודאי לתאר. כי עשיתי את הכל כמו שצריך, רק דבר אחד קטן שכחתי – לבקש ממנה בלעדיות לריאיון שלנו, כתנאי לקיומו.
וכך הופתעתי, ובגדול. וכידוע – לא כל ההפתעות הן טובות…
הפוסט הזה יעסוק באלמנט ההפתעה (כלומר: הרגע הזה שבו אנחנו מבינים שהריאיון שביצענו לטובת יצירת תוכן לעסק שלנו לא יוכל לעלות לאוויר), בניסיון להבין למה זה קורה, איך ניתן למנוע מצבים כאלה וגם ביכולת לשחרר.
אז בואו נתחיל מהתחלה.
ריאיון איכותי, כזה שיש לו הפוטנציאל להביא לנו קהל קוראים אוהב ונאמן ולקוחות חדשים לעסק, הוא תמיד תולדה של עבודה מקצועית ומוקפדת ושל תהליך שלוקח בחשבון חשיבה, תכנון וגם ביצוע. אם לא ניקח בחשבון את כל החלקים הללו, יש סיכוי שבמקרים מסוימים נמצא את עצמנו ללא התוצאה ששאפנו אליה.
אלו הם הטיפים שלי לתכנון נכון של ראיונות:
שלב 1 – עם עצמנו
+ תוכנית עבודה
בעולם של שיווק מבוסס תוכן, אנו נדרשים ליצור תוכן איכותי על בסיס קבוע כתנאי לקיומה של מערכת יחסים משמעותית עם קהל היעד שלנו.
בנוסף, רצוי מאוד שנצליח ליצור תמהיל תוכן מגוון, שאותו נפיץ לקוראים שלנו במגוון ערוצים ופלטפורמות.
למיטב הבנתי, אין שום דרך לבצע את כל זה בהצלחה ללא תוכנית עבודה מוגדרת מראש. כמה מראש? אני מעדיפה תמיד לתכנן רבעונית (כלומר: שלושה חודשים קדימה), וגם לכתוב את התכנים שלי לפחות שבועיים מראש.
היערכות מראש מקנה לנו זמן לעבודה נינוחה ומעמיקה, מאפשרת לנו לעבור ולבחון שוב את התכנים שלנו לפני עלייתם לאוויר ובעיקר – מאפשרת לנו ליצור לעצמנו "בנק פוסטים" מראש, כך שאם משהו ישתבש בדרך, נוכל מיד לשלוף פוסט אחר בלי לפגוע בלו"ז המתוכנן שלנו.
+ זהות, ערכים, חזון
זהות, ערכים וחזון – אם עוד לא הגדרתם כאלה לעסק שלכם – זה הזמן. זכרו שהמרואיינים שלנו הם חלון הראווה לעסק שלנו ולכן חשוב שנבחר לנו מרואיינים שלפי תפישתנו מתאימים לזהות הזו ויכולים להוסיף לה ערך. הגדרה שכזאת מראש תבטיח לנו שלא נמצא את עצמנו מופתעים עם ראיונות שלא רק שלא מסייעים לנו, אלא החיבור שלנו עמם אף עלול להזיק לנו.
+ שיעורי בית
לאחר שהגדרנו שמרואיין מסוים מתאים לנו מבחינת זהות העסק שלנו, חשוב שנעשה שיעורי בית ונוודא שאכן כך הוא הדבר. מעבר לזה, חשוב שנדע את מי שאנחנו עומדים לפגוש, על אירועים חשובים בחייו וכד'. כך נימנע משאלות מביכות או חסרות רגישות ולא נמצא את עצמנו מול מרואיין מופתע ונבוך ששואל את עצמנו למה כל זה מגיע לו בעצם…
+ הגדרת מטרות
לפני הריאיון חשוב שנבין מה אנחנו מבקשים להשיג כאן. האם זה רק ראיון לצורך יצירת תוכן?
או האם יש לנו מטרות נוספות, כגון: שת"פ עסק עם המראויין שלנו, חיבור דרכו לאנשים אחרים, מידע שיש ברשותו וחשוב לנו לקבל וכד'.
הגדרה מראש של כל אלה תבטיח שאכן נשיג את המטרות שלנו.
שלב 2 – מול המרואיין שלנו
+ הגדרת גבולות גזרה
אנחנו הרי רוצים ליצור כאן תהליך שבסופו יעלה ריאיון שלנו לאוויר נכון? – אז בואו נגדיר למרואיין שלנו את גבולות הגזרה, כלומר: מה בדיוק עומד לקרות כאן. הגדרה שכזו מראש מצמצמת מאוד את הסיכוי להפתעות לא נעימות בתוך הריאיון וגם אחריו.
מה נגדיר?
* לטובת מה מבוצע הריאיון הזה?
* כמה זמן יארך הריאיון ולמה נזדקק ברמה הטכנית (כבל חשמל, שולחן בגובה מתאים ללפטופ וכד').
* למה נזדקק מהמרואיין שלנו (אישור טקסט, תמונות, וכד')?
* היכן ומתי יעלה הריאיון לאוויר?
+ להסכים על בלעדיות
זה בדיוק מה שהיה חסר לי בסיפור הנ"ל, כדי להשלים את התהליך בצורה מוצלחת ומשמחת.
כי הרי ברור שאנחנו מבקשים להעלות בריאיון שלנו תוכן מקורי, שלא יפורסם רגע לפני העלייה שלנו לאוויר במקום אחר.
ולכן, חשוב מאוד שנבהיר למרואיין שלנו, שמרגע שהסכים להתראיין אצלנו ועד למועד עליית הריאיון עמו לאוויר, הוא נותן לנו בלעדיות ולא מתראיין במקום אחר.
ומומלץ גם לא ליצור פער זמן ארוך בין הפנייה לבין קיום הריאיון והעלייה לאוויר, כדי להקל עליו לעמוד בדרישה זו.
+ שיתוף ברשתות החברתיות
חשוב לקחת בחשבון – מרגע שריאיון שלנו עלה לאוויר, מירב החשיפה תלך לכיוון המרואיין שלנו. זה לגיטימי ומובן.
ועדיין, לא עבדנו כאן לשם שמיים – יש לנו מטרה והיא, בין היתר, חשיפה שלנו כמי שהביאו את התוכן האיכותי הזה לאוויר לעולם.
לכן אני מציעה להגדיר מראש למרואיין שלנו את אופן השיתוף של הריאיון ברשתות החברתיות, כדי שהפרסום הזה ייצא קודם כל מהדפים/ניוזלטר שלנו ובשמנו.
כך נזכה לחשיפה ראויה והוגנת בתמורה לכל העבודה הקשה שהשקענו, שהביאה גם ברכה רבה למרואיין שלנו.
אלמנט ההפתעה
אז עשינו הכל כמו שצריך: הגדרנו ותכננו וביצענו ריאיון לתפארת. וביקשנו וקיבלנו בלעדיות וגם סיפור חיים נהדר או ידע מקצועי יקר ערך. ואנחנו מצפים בשמחה לעליית הפוסט שלנו לאוויר.
ואז: הפתעה!!
כן, למרות כל הנ"ל, לעתים יקרה שנופתע.
אירועים אישיים לא צפויים שפקדו את המרואיין שלנו וימנעו את עליית הריאיון לאוויר במועד שתוכנן ולפעמים בכלל, רתיעה פתאומית מהחשיפה, הטלת וטו מצד מקורבים, וגם בחינה מחדש שלנו, והחלטה שבעצם הריאיון הזה לא משרת את המטרות שלנו – כל אלה ואחרים יכולים לקרות וגם יקרו. כי ככה זה כשעובדים מול אנשים ולא הכל תלוי רק בנו.
אז מה עושים?
קודם כל נושמים עמוק, ומגיבים בשקט ובקור רוח.
כן, לא פעם נתפוצץ מכעס ואכזבה.
אבל רצוי מאוד שאלה יישארו מנת חלקנו בלבד ולא יעברו הלאה. כי אם המרואיין שלנו נתון כעת במצוקה, מה יעזור הכעס שלנו?
חשוב שנזכור קודם כל להיות בני אדם. וגם אם לא עלה כאן ריאיון לאוויר, זה עדיין המרואיין שלנו ושגריר שלנו בעולם.
אנשים זוכרים לטובה את מי שידע לגלות כלפיהם תמיכה ואמפטיה בשעה קשה. שמנו כמראיינים טובים ומקצועיים שרואים מולם בני אדם ולא רק משתמשים בהם לתועלתם יעבור הלאה.
ואין לנו נכס יקר יותר משמנו הטוב.
בשום פנים ואופן ובשום מצב לא מומלץ להעלות תוכן בכוח, או ללא הסכמה מלאה ושלמה של המרואיין.
גם אם סיכמנו הכל מראש, בחיים קורה לפעמים שדברים משתבשים.
והעצה הכי טובה שאני יכולה לתת, בהקשר הזה, היא להרפות ולשחרר. לעתים נוכל להעלות את הריאיון הזה לאוויר במועד אחר. ואם לא – כנראה שכך זה צריך להיות ויבואו דברים אחרים.
לסיכום:
חשוב לא להיבהל מכל מה שהבאתי כאן. כלי הריאיון הוא עדיין מקור מעולה וזמין לתוכן שיווקי איכותי, מקורי ומפתיע.
אם נדע להכין את עצמנו לעניין הזה מראש, יש לנו סיכוי טוב יותר להשיג את היעדים שהגדרנו לעצמנו.
אז לכו לראיין – בהצלחה – ורק הפתעות טובות!!
* כל התמונות לפוסט צולמו במתחם שרונה בת"א בקיץ 2016.
קראתם? – דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.
אולי תרצו לקרוא גם את הפוסט כְּלֵי עֲבוֹדָה #8 – מי אחראי כן? מי מנווט?
הכי כיף לקבל את כל הכלים תמיד לפני כולם. הירשמו לבלוג שלי כאן למטה – הכלים הבאים כבר בדרך אליכם!