כְּלֵי עֲבוֹדָה #19
מי אחראי כאן – מי מנווט?

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
צילום: נגה שנער-שויער

 

אז החלטנו להשתמש בכלי הריאיון כדי ליצור בקלות תוכן איכותי לטובת העסק שלנו.

אבל לפני שמתחילים, חשוב לי לדבר על נקודה חשובה (אולי הכי חשובה) הנוגעת לראיונות בכלל, ולטובת תוכן בפרט.

 

נתחיל, כרגיל, עם סיפור:

לפני שש וחצי שנים הקמתי את "הד", חברה לתיעוד וכתיבת סיפורי חיים. ובמהלך כשלוש וחצי שנים, הוצאתי לאור למעלה מ-30 ספרי חיים, כל אחד מהם עולם ומלואו.

אבל כשרק התחלתי, הצעד הראשון שעשיתי היה התנדבות לפרויקט תיעוד סיפורי חיים של גמלאים ביישוב שבו אני גרה. שם הציעו לי אופק והתחלה: הכשרה מקצועית לכתיבת סיפורי חיים, תמורת תיעוד וכתיבה של ספר אחד. זה היה צעד נבון מאוד, שהכניס אותי בהדרגה למקצוע החדש הזה שבחרתי לעצמי, אבל בואו נגיע לפואנטה.

קיבלתי את שמה של הגמלאית "שלי", יצרתי קשר והגעתי למפגש הראשון בחדוות יצירה. ואז, רגע לפני שהתחלנו, אז היא אמרה לי: "אני לא יודעת… לא נראה לי שהסיפור שלי באמת מעניין. והבנות שלי אומרות שאני תמיד מצמצמת". והיה לי ברור שהיא מתלבטת אם בכלל לפתוח בפרויקט המורכב הזה, ונבהלתי.

באינסטינקט שאין לי מושג מהיכן הגיע (כי בואו נודה על האמת – הייתי טירונית ולא ממש הבנתי מהחיים שלי), עניתי לה שזה בסדר. היא לא צריכה לספר. אני אשאל שאלות והיא פשוט תענה. ובאותו הרגע המתח התפוגג, והתחלנו בתהליך נפלא שבמהלכו התגלה לי סיפור חיים מרתק וססגוני, המשתרע מבלגיה ועד אפריקה ויכול למלא בקלות דפים רבים ברומן עב כרס.

זה התאפשר, מפני שלקחתי על עצמי את האחריות לתהליך שקרה בינינו, שהלִבּה שלו היא כלי הריאיון.

בזכות הפרויקט הזה, הבנתי את התפקיד שלי כמראיינת: אני אחראית, אני מנווטת. וכך אני נוהגת, מאז ועד היום.

 


 

לי עבודה נגה שנער-שויער
החשש הגדול ביותר של המרואיינים שלנו – החשיפה | צילום: נגה שנער-שויער

 

אז מה הלקח מכל הסיפור הזה, ואיך מתרגמים אותו לרמה הפרקטית?

 

+ חוזה בלתי כתוב

ריאיון הוא מעין קפסולת זמן, שבתוכה מתקיים חוזה בלתי כתוב בינינו לבין המרואיינים שלנו.
החוזה הזה אומר, שאנחנו אלה שמנהלים ומנווטים את הסיטואציה הזו, ועלינו מוטלת האחריות להביא אותה לסופה הטוב, שישביע את רצון וצרכי כל הנוגעים בדבר. בעולם שבו אנו מעלים ראיונות לאוויר, לא פעם החרדה הגדולה של המרואיינים שלנו היא החשיפה המצפה להם. התפקיד שלנו הוא להרגיע אותם ולהבטיח (וגם לקיים) שיהיה בסדר, שהם שמורים ומוגנים.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
ריאיון הוא תהליך – לא "זבנג וגמרנו" | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ לוקחים אחריות

חשוב שנבין, שהסיטואציה שבה מישהו מסכים להקדיש לנו מזמנו היקר ולשתף אותנו בסיפור חייו או בידע המקצועי שלו היא לא "זבנג וגמרנו", אלא תהליך שלם שאנחנו צריכים לקחת עליו את האחריות ולנהל אותו באופן מקצועי, מתוכנן ומוקפד. כן, זה דורש מאיתנו קצת יותר אבל שווה לגמרי, בזכות התוצאה.

 

+ שיעורי בית

אם אנחנו מובילים ומנווטים, רצוי שנדע על מה אנחנו מדברים. וזה אומר ניטור של תהליכי ראיונות שכבר עשינו והפקת לקחים מהם, תיאום ציפיות והגדרה מראש של גבולות הגזרה. עוד על כך אפשר לקרוא בכְּלֵי עֲבוֹדָה #8 – איך מתכוננים לריאיון?.

 

+ To walk the talk

כאן אין מקום לאחד בפה ואחד בלב. אם אנחנו רוצים להיתפש כאנשים רציניים ומראיינים מקצועיים, חשוב שנצהיר על הכוונות שלנו מראש, אבל חשוב עוד יותר שנעמוד בהצהרות שלנו.

 

לי עבודה נגה שנער-שויער
אדם פתח בפנינו את לבו ואת חייו – ואנו נכיר לו תודה | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ מלך/כת העולם

מעבר לרצון בתוכן איכותי, מטרה מרכזית עבורי היא להצליח לייצר תהליך משמעותי עבור המרואיין שלי, שממנו ייצא בתחושה טובה של מסוגלות ועוצמה אישית, הנובעת פשוט מתוך מי ומה שהוא.
מעבר לכך, אנחנו יושבים מול אדם שפינה לנו יחידת זמן יקרה בתוך סדר יומו העמוס. וזה כשלעצמו שווה הכרת תודה מצדנו, וגם פרגון והעצמה של מי שיושב מולנו. כמובן – מתוך מקום כן ואותנטי ולא מזויף ומעושה.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
אז זהו, שלא ינעל העולם – כי המרואיינים שלנו לא חיים בבועה | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ שומרי החומות

תכלס – זה הסעיף החשוב מכולם, כי החובה הראשונית שלנו היא לשמור על המרואיין שלנו מפני כל רע שיכול להסב לו הריאיון איתנו.

במהלך הריאיון – עשויים לעלות גם חלקים אישיים, לעתים לא פשוטים, מתוך סיפור החיים או הסיפור המקצועי. לא צריך לפחד מזה, אבל כן חובה עלינו להיזהר: לבחור לנו מרואיינים שמסוגלים לעמוד בדבר הזה, ולנהוג בהם בעדינות רבה. לא ללחוץ איפה שלא צריך ולדעת לעצור ברגע הנכון. כך נצליח ליצור תהליך מעצים ולא ממוטט.

לאחר הריאיון – המרואיינים שלנו לא חיים בתוך בועה. בעולם שלהם קיימים בני משפחה, בני זוג, חברים, קולגות וגם מתחרים. בראייה שלי, אם פגענו אפילו באחד מתוך כל מי שהוזכר כאן, מעלנו בתפקידנו כמראיין אחראי.
ולכן עלינו לוודא שהתוכן שלנו, שיעלה בעקבות הריאיון יהיה ערוך בחֹכמה, כדי למנוע פגיעה שכזאת. דרך טובה לעשות זאת היא לשלוח למרואיין קודם העלייה לאוויר את הטקסט שלנו לאישור.
כך יוכל לנטר גם בעצמו מוקשים אפשריים, וירגיש בנוח ובשליטה בתוך התהליך שלנו.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
עצור! הנחייה גורפת לפניך | צילום: נגה שנער-שויער

 

עכשיו תשמעו:

בדרך כלל אני ממליצה, אבל כל מה שנכתב כאן הוא מבחינתי הנחייה גורפת.

ראיונות הם דרך נפלאה וקלה להביא לעסק שלנו תוכן נהדר, שעשוי להעלות אותנו מעל ל"חומת הרעש" הדיגיטלית, להביא לנו קהל קוראים אוהד ונאמן ולקוחות חדשים לעסק.

אבל – אנחנו מראיינים אנשים.
ולכן עלינו לנהוג באחריות. וככל שנקפיד על כל מה שציינתי כאן – כך נבטיח לעצמנו תהליך מדויק ושלם, שבסופו יהיה לנו מרואיין מרוצה ושמח, שקיבל חוויה נהדרת, מכילה, מעצימה ומפילת אסימונים, ואנו נזכה בעוד סיפור מיוחד במינו וגם בשגריר שלנו בעולם, שיישא הלאה את שמנו הטוב.

ואין לנו דבר יקר מזה.

 

* כל התמונות לפוסט צולמו על-ידי בנחלת בנימין, ת"א, 2017.

 


 

קראתם? – דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.

אולי תרצו לקרוא גם את כְּלֵי עֲבוֹדָה #4 – ריאיון – תהליך מפיל אסימונים.

כל הפרטים על יום העיון "מעטֶפֶת התוֹכן" שבו תלמדי ליצור, בקלות ולאורך זמן תוכן לעסק שלך – כאן.

הכי כיף לקבל את כל הכלים תמיד לפני כולם. הירשמו כאן למטה – הכלים הבאים כבר בדרך אליכם!

תגובות

תגובות

השארת תגובה