כְּלֵי עֲבוֹדָה #4
ריאיון – תהליך מפיל אסימונים

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
צילום: נֹגה שנער-שויער

 

מדוע ריאיון הוא תהליך מפיל אסימונים?

 

כלי הריאיון – כבר אמרנו – הוא מקור נהדר ליצירת תוכן דיגיטלי בעל ערך, למיתוג איכותי (אישי ועסקי) ולחשיפה כפולה ברשתות החברתיות ובמדיומים נוספים. אבל יש לו יתרון נוסף – משמעותי מאוד, בונוס של ממש – ריאיון הוא תהליך מפיל אסימונים עבור המרואיין והמראיין.

 

למה? – אז ככה:

+ אי בודד

מי מאיתנו לא חולם, לעשות מדי פעם "פּוּס", להניח מאחור את הרוטינה היומיומית ולשבת קצת בשקט ובשלווה על אי בודד, או לפחות באיזה ריזורט נחשק, צמוד-דקלי-קוקוס? – ריאיון הוא מעין קפסולת זמן, שבה כל הרעשים של החיים שלנו עוברים למצב Mute. רק אנחנו נמצאים שם, במרכז העניינים, מול מראיין שרוצה לשמוע וללמוד עלינו. הזדמנות להתנתק קצת, ולחוות שקט נדיר. ומתוך השקט הזה, נולדות תובנות.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
ריאיון הוא קפסולת זמן, שבה כל הרעשים של החיים שלנו עוברים למצב Mute | צילום: נֹגה שנער-שויער

 

+ הקשבה פעילה

מראיין מיומן יעניק לנו הזדמנות נדירה לספר את סיפור חיינו באופן סָדוּר, מתוך חוויה של הקשבה פעילה, שיקוף, הכלה והעצמה. בינינו – כמה זה כבר קורה לנו, ככה באמצע החיים? יש לנו כאן הזדמנות נהדרת ללמוד את עצמנו דרך העיניים של מישהו אחר, וקיימת גם ההבנה, שאם מישהו רוצה להקשיב לסיפור שלנו, אין ספק שהוא חשוב. משמע – אנחנו חשובים ומשמעותיים לזולת.

 

+ מנהרת הזמן

תהליך הריאיון מאפשר לנו לשוב במנהרת הזמן אל השורשים שלנו ואל נוף ילדותנו. אל ניחוחות של בית, וריחות של שבת וחג, אל השירים והסיפורים, השמחות וגם הכאבים. אל האנשים שהיו ועודם אבני דרך בתוך סיפור חיינו. לפעמים אנחנו מחייכים, לא פעם מזילים דמעה, אבל תמיד מדובר בתהליך משמעותי. בזכותו יש לנו ההזדמנות להעריך באהבה את המקום שבו צמחנו וממנו יצאנו אל העולם. וכן, תמיד ניתן למצוא גם את הטוב בסיפור שלנו, ולבחור לאמץ לנו אותו להמשך הדרך.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
לשוב במנהרת הזמן אל אל ניחוחות של בית וריחות של שבת וחג | צילום: נֹגה שנער-שויער

 

 + להכיר, להודות, להוקיר

ריאיון שבו אנו מספרים את סיפור חיינו, הוא הזדמנות למעין "חיים שכאלה" באמצע החיים – דרך נפלאה להכיר בתהליכים שעשינו ובדרך שעברנו, להוקיר את המאמצים ואת ההישגים שלנו, ולטפוח לעצמנו על השכם. כי אם אין אני לי – מי לי?

 

+ בחינה מחודשת

זוהי גם ההזדמנות לאוורר אג'נדות, ערכים ואמונות שלאורם אנו חיים, ולהעניק להם בחינה מחודשת. האם האמונות האלה, שאולי התגבשו עוד בימי ילדותנו, מתאימות למי שאנחנו היום? האם הן משרתות אותנו, או שאולי עדיף לשחרר אותן? ואולי זה הזמן לאמץ לנו אמונות חדשות, המשקפות את מי ואת מה שהפכנו להיות?

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
הזדמנות לאוורר על אג'נדות, ערכים ואמונות ולבחון אותם מחדש | צילום: נֹגה שנער-שויער

 

 + שחור על גבי לבן

הראיונות שלנו מעובדים, לרוב, לטקסט כתוב (או מצולם/מוקלט). הזדמנות פז לראות את כל מה שדיברנו עליו כתוב שחור על גבי לבן. ברור, עומד בפני עצמו ונוכח. זמין לנו וגם לאחרים לקריאה או לצפייה/להאזנה חוזרת, לחיזוק התכנים, הרגשות והמסרים באמצעותם הבאנו את עצמנו.

 

כלי עבודה - נגה שנער-שויער
הזדמנות פז לראות את כל מה שדיברנו עליו כתוב שחור על גבי לבן | צילום: נֹגה שנער-שויער

 

+ מקור להשראה

ברוב המקרים ראיונות שנקיים או נעבור כמרואיינים, יראו אור, בפורמטים שונים, במדיום כזה או אחר. הזדמנות נהדרת גם לקוראים ולקהל היעד שלנו להכיר בנו צדדים נוספים, חדשים, מרגשים ומעוררי השראה. התגובות שנקבל מהם רק יעצימו עוד יותר את התהליך שעברנו ויעניקו לו תוקף מחודש.

 

וגם – מראיין טוב = סטוריטלר טוב

על סטוריטלינג, ואיך הפך לכלי השיווקי המוביל ביצירת תוכן כיום, אפשר לקרוא כאן.

תכל'ס, כיום כולנו סטוריטלרים, או לפחות אמורים להיות כאלה, נדרשים לארוז כל תוכן ולהביא אותו לקוראים שלנו כסיפור. ואני טוענת, שמראיין טוב הוא גם סטוריטלר טוב.

כי מראיין טוב, הוא כזה שבא להקשיב – וגם לשמוע – ולהכיל, ולשקף ולהעצים את האדם שמולו. והמיומנויות הללו, המתפתחות עם הזמן והניסיון שנרכוש כמראיינים, יביאו אותנו לתעד, לכתוב ולספר כל סיפור בדרך מרתקת וחדשה.

זאת ועוד – גם כשנחליט לספר את הסיפור האישי שלנו, נביא עמנו את כל המיומנויות הנ"ל. היכולת שלנו להקשיב ולשקף את סיפורם של אחרים, תסייע לנו לבחון ולהעריך מחדש גם את הסיפור שלנו, וכך נוכל לספר גם את עצמנו באופן איכותי ובולט, שימשוך אלינו אנשים, קוראים ולקוחות חדשים.

 


 

קראתם ונפלו לכם אסימונים? – דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.

 

אולי תרצו לקרוא גם את פוסט מס' 3 בסדרת "כְּלֵי עֲבוֹדָה" –  איך נבחר את המרואיינים שלנו?

 

כל הפרטים על תכנית הליווי האישית, שבמסגרתה נגבש ביחד את אסטרטגיית התוכן לעסק שלךְ – כאן

 

רוצים לקבל ממני תמיד את כל הכלים לפני כולם? הירשמו כאן למטה – הפוסט הבא כבר בדרך אליכם!

 

 

 

 

 

תגובות

תגובות

השארת תגובה