כְּלֵי עֲבוֹדָה #2
כלי הריאיון כמקור לתוכן בעל ערך

 

נגה שנער-שויער חמש תמונות וסיפור
צילום: נגה שנער-שויער

 

בפוסט הקודם שלי בסדרת "כְּלֵי עֲבוֹדָה", עסקתי במונח תוכן בעל ערך – מה זה בעצם ואילו מטרות הוא משרת עבורנו, כולל  דוגמאות מהשטח לשיווק באמצעות תוכן איכותי בחברות וארגונים גדולים, וגם בעסקים קטנים ובינוניים.

בפוסט הזה נעסוק בכלי הריאיון כמקור ליצירת תוכן דיגיטלי בעל ערך.

אז בואו נתחיל.

 

Storytelling

אם אתם בעלי עסק עצמאי, בלוגרים או כותבי תוכן, מן הסתם כבר נתקלתם במונח "Storytelling" בהקשר ליצירה של תוכן איכותי בעל ערך. ולא בכדי. כשאנחנו שומעים או קוראים סיפור, אנחנו יכולים לדמיין את עצמנו בתוך הסיטואציה המובאת בו, להזדהות עם הדמויות המופיעות בו, ולשאוב ממנו השראה לחיים שלנו. לעִתים גם הנעה לפעולה.

אנחנו חיים כיום בתוך עולם דיגיטלי סואן, שבו אנו חשופים להצפה של תכנים ומסרים. בתוך כל השפע  הזה, היכולת לספר סיפור טוב, להחיות דמויות ואירועים, להביא צלילים, ריחות וטעמים – יכולה להיות ההבדל בין "עוד מותג", למותג שיש לו זהות מובחנת וברורה, בעל חזון וערכים ברורים ונגישים. מותג שיש לו היכולת לייצר מערכת יחסים ארוכת טווח עם קהל היעד שלו – לקוחות וקוראים.

 

נגה שנער-שויער חמש תמונות וסיפור
צילום: נגה שנער-שויער

 

וכך הפך כלי ה-Storytelling למרכזי בתוך פעילות השיווק ויצירת התוכן הדיגיטלי. למעשה, יש הטוענים כי היכולת להביא ולספר סיפור טוב היא הכלי השיווקי החשוב ביותר כיום.

 

ואיך כל זה קשור לכלי הריאיון?

כשמדברים על סיפור טוב הכוונה היא, ברוב מוחלט של המקרים, לסיפור חיים. כי בעצם, כל סיפור אישי הוא קודם כל סיפור חיים. גם סיפור של עסק עצמאי, או לידה וצמיחה של ארגוני ענק מקורם, למעשה, באנשים ובסיפורי חיים.

תראו, למשל, את המיזם "Microsoft Stories" של חברת מייקרוסופט העולמית, המביא את סיפורי החיים של העובדים בחברה.

 

נגה שנער-שויער חמש תמונות וסיפור
מיזם "Microsoft Stories"  של חברת מייקרוסופט | התמונה מכאן

 

את צוות המראיינים והכותבים של "Microsoft Stories" מוביל סטיב קלייטון, הנושא בתואר "Chief Storyteller". קלייטון, בעבר מהנדס בסניף של מייקרוסופט בלונדון, כתב בלוג שבו תיאר את החברה שבה הוא עובד מנקודת מבטו.

הפוסטים שהעלה לאוויר במסגרת הבלוג שלו, משכו את תשומת לבם של קברניטי החברה, שזיהו את היכולת של קלייטון להביא ולספר סיפור טוב. וכפי שהוא מספר: "A few thousands posts and a few awards later", הוא הוזמן לעבור למטה החברה בארה"ב ולהפוך לבלוגר במשרה מלאה, כדי לספר את "הסיפור של מייקרוסופט".

 

גה שנער-שויער חמש תמונות וסיפור
מיזם "Microsoft Stories" של חברת מייקרוסופט | התמונה מכאן

 

גה שנער-שויער חמש תמונות וסיפור
מיזם "Microsoft Stories" של חברת מייקרוסופט | התמונה מכאן

 

נגה שנער-שויער חמש תמונות וסיפור
מיזם "Microsoft Stories" של חברת מייקרוסופט | התמונה מכאן

 

התוצאה: אתר איכותי המביא, לקוראים מגוון עצום של סיפורי חיים המופצים לכל עובדי החברה, זמינים ונגישים גם ללקוחות מייקרוסופט ברחבי העולם, ולכל גולש ברשת. התוצאה הישירה הזו מלווה, כמובן, גם בתוצאה העקיפה של מיצוב חברת מייקרוסופט כארגון אנושי, שרואה ויודע להוקיר את העובדים שלו ואת הפרטים הקטנים של סיפור חייהם.

המסר הוא ברור: הסיפורים האישיים הם חלק חשוב מתוך תמונה גדולה, חלק מפאזל מורכב של אנשים שהם קודם כל בני אדם ורק אח"כ גם עובדי החברה. וכל זאת באמצעות הראיונות – בזכותם נוצר כאן תוכן בעל ערך אדיר.

 

היתרון האדיר של סיפורי חיים הוא, שכל אחד מהם יחיד ומיוחד, ואין שני לו.

וכלי הריאיון הוא אמצעי נפלא לשמוע, לתעד ולכתוב סיפורי חיים. כי כאשר אנו מראיינים אנשים, למעשה אנחנו מתחקים אחר סיפור החיים האישי שלהם, סוקרים את המקורות והשורשים שהצמיחו את האדם שיושב מולנו כרגע ומספר, קושרים את כל הקצוות ומבינים את הקשר שבין סיפור החיים המוקדם לסיפור החיים "האמצעי" ולמקום שבו המרואיין שלנו נמצא כיום, מבחינה אישית, מקצועית ועסקית.

יותר מזה: אם נראיין את אותו אדם, בנקודות שונות בחייו, ונשאל אותו את אותן השאלות, אנו עשויים לקבל בכל פעם תשובות אחרות, מפני שמדובר בסיפור דינמי וצומח.

מדובר למעשה בכלי משוכלל, ממש אינסופי מבחינת היכולת שלנו להביא באמצעותו סיפורים מרתקים וחד פעמיים. כל סיפור ונקודת המיקוד שלו, כל סיפור והרגעים הקטנים שבו, הנוגעים לנו עמוק בנפש ונשארים חלק מאיתנו. כל סיפור הוא תוכן איכותי בפני עצמו.

 

לסיכום:

שיווק, מיצוב ומיתוג של עסקים כיום הם, לרוב, מבוססי תוכן בעל ערך.

הסיפורים שניתן להביא לקוראים שלנו באמצעות ראיונות הם תוכן דיגיטלי בעל ערך מוסף אדיר. הם מגוונים מאוד, מסקרנים, מרתקים, מכילים בתוכם את מגוון הרגשות האנושי.

הכוח שלהם הוא בחד פעמיות, באותנטיות ובעיקר בעובדה שכל אחד מאיתנו יכול למצוא את עצמו בתוכם, להזדהות, ללמוד ולצמוח, לשאוב כוח והשראה לדרך האישית שלו.

 

צילום: נגה שנער-שויער

 

*וזה גם המקום להודות מעומק הלב לטלי אהרון ולדפנה שמש-דוד, שניאותו לבקשתי להצטלם, ותמונותיהן מלוות את הפוסט הזה.

 


 

קראתם וכבר ממש בא לכם לראיין? – דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.

 

אולי תרצו לקרוא גם את פוסט מס' 1 בסדרת "כְּלֵי עֲבוֹדָה"  – תוכן בעל ערך

 

לפרטים על יום העיון "מעטֶפֶת התוֹכן", שבו אלמד גם אותך לראיין – לחצי כאן

 

הכי כיף לקבל תמיד את כל הכלים לפני כולם – הירשמו כאן למטה – הפוסט הבא כבר בדרך אליכם!

 

תגובות

תגובות

השארת תגובה