כְּלֵי עֲבוֹדָה #15
סטוריטלינג וראיונות

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
צילום: נגה שנער-שויער

 

בפוסט הקודם (כְּלֵי עֲבוֹדָה #14) דיברנו על סטוריטלינג – על משמעות המונח הזה במובן המסורתי ובזה המודרני וכיצד הפך לכלי שיווקי מוביל כיום, עבור כל מי שרוצה וצריך ליצור תוכן איכותי לעסק שלו.

בכמה מילים: סטוריטלינג הוא היכולת שלנו להעביר מסרים בצורה סיפורית. לארוז סיפורי חיים, אבל גם ידע מקצועי, עובדות ומספרים לתוך סיפור כריזמטי, חד וברור שמצליח למשוך אליו קהל, להותיר בו חותם וגרום לו לחזור אל התוכן שלנו שוב ושוב.

היתרון הבולט של סטוריטלינג, הוא היכולת להתעלות – בזכות תוכן סיפורי איכותי – מעל לחומת הרעש הדיגיטלי של היום, ולהביא לקהל היעד תוכן איכותי שיהיה מזוהה עם העסק שלנו וכמובן – גם איתנו.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
להתבלט מעל לחומת רעש התוכן הדיגיטלי | צילום: נגה שנער-שויער

 

בסדר, אבל מה הקשר של כל זה לראיונות?

הדרך הפשוטה והקלה ביותר לספר סיפור היא… באמצעות סיפור.
ובאמצעות ראיונות יש לנו היכולת להביא לקוראים שלנו בקלות ובאופן קבוע סיפורים נהדרים, שיהוו להם מודל להזדהות ולהשראה ואולי אפילו להנאה לפעולה.
ולא פחות חשוב: יגרמו להם לרצות לחזור ולקרוא אותנו.

כמי שמביאה לקהל היעד שלה כל הזמן סטוריטלינג באמצעות ראיונות, אני יכולה להעיד: לתוכן סיפורי איכותי יש פוטנציאל אדיר לייצר מעורבות עמוקה ויציבה של הקוראים, המובילה גם לצמיחה עסקית.

אגב, גם כשנראיין לטובת הבאת ידע מקצועי יקר ערך לקהל היעד שלנו, תמיד נוכל לשאול גם על הרקע האישי שממנו צמח העסק וכך להכניס גם לפוסט כשזה תוכן סיפורי.

 

אז איך עושים את זה? – הנה כמה טיפים שיכולים לסייע לנו:
 + נקודת מיקוד אחת

בעולם מושלם – יכולנו לכתוב מאמרים רחבי היקף ולקוראים שלנו היה את כל הזמן שבעולם כדי לקרוא אותם…

במציאות – הקוראים שלנו הם אנשים טרודים, עמוסים ועייפים. ולכן, אם חשוב לנו שיראו ויקראו אותנו, חשוב מאוד שהריאיון שלנו יהיה בהיקף הגיוני וינוע על ציר אחד ברור, מההתחלה ועד הסוף, כדי להקל עליהם את הבנת הסיפור והחיבור אליו.
אז איך בונים ציר כזה?

* עושים שיעורי בית – שבאמצעותם לומדים היטב את המרואיין שלנו: איזה אדם הוא, מהו העסק שלנו ומהם המנועים שלו להצלחה.
מתוך שיעורי הבית הללו נכין שאלת מיקוד אחת גדולה, שממנה ייגזרו כל השאלות "הקטנות" שנשאל בריאיון.

* ציר הזמן הכרונולוגי – יכול להוות בסיס מצוין לסדר שבו נשאל את השאלות שלנו ונוביל את המרואיין שלנו בדרך הנכונה, מתחילת הריאיון ועד סופו.
זה ייצור סדר לנו וגם למרואיין ויקל עלינו לעבד בהמשך את חומר הגלם שלנו לפוסט משובח.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
השאלות שעוד לא נשאלו | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ השאלות שעוד לא נשאלו

אנחנו מדינה קטנה, ולכן סביר להניח שמפעם לפעם נבחר לראיין אדם שכבר התראיין בעבר, ועדיין חשוב לנו להביא לקוראים שלנו ריאיון עמו.
ריאיון כזה הוא מוצדק, רק אם הוא טומן בחובו מידע חדש שטרם סופר.

אז איך נגיע למידע הזה?

* חשבו – מה היה מעניין אתכם לקרוא על אותו אדם ועוד לא קראתם?

* על אילו נושאים הוא טרם נשאל? כולל, אולי, דברים אישיים יותר (כמובן – בגבולות הטעם הטוב).

* שאלו את עצמכם –  איך ניתן לקשר את הריאיון הזה ישירות אליכם ואל העסק שלכם? התשובות ודאי יניבו לכם פרטים חדשים.

* ותמיד תוכלו לשאול את המרואיין שלכם האם יש לו משהו להוסיף? פרט חשוב שעדיין לא עלה בשיחה? משהו חדש על העסק שלו?

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
מרחב ולא פינג-פונג | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ מרחב ולא "פינג-פונג"

לא פעם אני נתקלת בראיונות כתובים שבהם, כך אני מרגישה, לא ניתן די מרחב למרואיין להביא את הסיפור שלו.
ריאיון כזה יהיה מאופיין, בדרך כלל, במבנה של שאלות קצרות ותשובות קצרות ואינפורמטיביות, שאמנם מעבירות מידע אבל לא נותנות לסיפור שמאחוריו מקום, וחבל.

ולכן, בצד הפרטים החשובים והמבנה הסדור, חשוב לשלב בריאיון שלנו גם שאלות "רחבות", שייתנו למרואיין שלנו את החופש להשיב ולהביא לנו פרטים חדשים ומרתקים שטרם שמענו, ועל-ידי כך ישרטטו לקהל היעד שלנו את דמותו הייחודית.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
תנו ערך מוסף | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ ערך מוסף

כשאתם בוחרים מרואיין, מכינים את שיעורי הבית לקראת הריאיון ובונים את ציר הריאיון שלכם, חשוב להבין מראש איזה ערך מוסף ביכולתנו להביא לקוראים שלנו, מעבר לעלילת הסיפור.

שאלו את עצמכם:

* מה בעצם אני רוצה להגיד?

* איך הסיפור הזה מתחבר לעשייה העסקית שלי?

* עם איזה מסר אני מסיים/ת את הריאיון ושולח/ת את הקוראים שלי הביתה?

* לוו את הריאיון שלכם בתמונות איכותיות ורלוונטיות שיעשירו אותו ויהפכו אותו למעניין עוד יותר.

הערך המוסף הוא זה שיגרום לאנשים לחזור אל הסיפורים שלכם פעם אחר פעם.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
האמינו בסיפור שלכם | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ האמינו בסיפור שלכם

סיפור טוב, עומד בפני עצמו, ויש לו עוצמות אדירות.

לכן, אין שום צורך וממש מומלץ להימנע מתוכן "צהוב", המערב בתוכו רכילות או פרטים שיש בהם לפגוע בפרטיות המרואיין שלנו ולגרום לו נזק.

האמינו בסיפור שלכם ושמרו אותו נקי. השם שייצא לכם כמראיינים "נקיים" ששומרים על המרואיינים שלהם יביא עמו עוד המון סיפורים חדשים בהמשך.

 

שורה תחתונה:

סטוריטלינג הוא חלק מהחיים שלנו כיום, ובאמצעות ראיונות יש לנו היכולת ליצור אותו בקלות ובהנאה.

אז התחילו לראיין, ובהצלחה!!

 

* כל התמונות לפוסט זה צולמו על-ידי בסדנאות האמנים בעין כרמל, אפריל 2018.

 


 

קראתם? – דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.

חשוב שתקראו גם את הפוסט כְּלֵי עֲבוֹדָה #14 – סטוריטלינג.

כל הפרטים על תכנית הליווי האישית שלי, במסגרתה נבנה ביחד את תמהיל התוכן לעסק שלכם – כאן.

הכי כיף לקבל את כל הכלים תמיד לפני כולם. הירשמו כאן למטה – הכלים הבאים כבר בדרך אליכם!

תגובות

תגובות

השארת תגובה