מסע אישי
מיכל נשיא

מיכל נשיא. "יש לי שורשים חזקים" | צילום: ורוניקה יודקביץ'

במשפחה החמה והמלוכדת שבה גדלה מיכל נשיא, התנהלו החיים סביב שולחן האוכל של הסבים והסבתות, אליו הוגשו מטעמים מרומניה, מולדתם. "במשך שנים ישבתי והקשבתי, מרותקת, לנשים במשפחה שלי, שגם לאחר שנים רבות בארץ עדיין המשיכו להתגעגע לרומניה", היא מספרת. "אז לא הבנתי את הכמיהה הזו, לארץ רחוקה וזרה; היום אני מודה להן על החוכמה שבשמירת המנהגים והמסורת שלהן – בזכותן יש לי שורשים חזקים, ואני יודעת מהיכן אני באה ולאן אני הולכת".

מי את?

מיכל, בת 47, נשואה לשי ואמא של הילה (20), גילי (18) ואור (16). גרה במושב כנף ברמת הגולן.

ומה את עושה?

אני הבעלים של שולחן האוכל – בית לתזונה, אנשים ואוכל – סטודיו לסדנאות אוכל וארוחות מחומרי גלם איכותיים מקומיים, ולהרצאות. לצד הסטודיו פועלת קליניקה שבה אני מאמנת לתזונה אינטגרטיבית.

סטודיו "שולחן האוכל" | צילום: איתן וכסמן
צילום: אלבום פרטי

שורשים, נופי ילדות, מה את זוכרת?

נולדתי וגדלתי בבת ים, הבת הבכורה במשפחה של שלושה ילדים. הוריי ישראל וכרמן הם ילידי רומניה. לארץ הגיעו בתחילת שנות השישים עם משפחותיהם, לאחר שנים שבהן היו מסורבי עליה. הסבתות והסבים שלי היו חברים טובים עוד מרומניה. בתקופת הצבא אבי הגיע במקרה לבית הורי אמי, ראה תמונה שלה והשאר – היסטוריה.

אבא היה איש מכירות ושיווק בתחומים שונים ויועץ לתחום התאורה, ואמא עבדה במשרד הביטחון. לאחר שנישאו התגוררו בבת ים; כשהייתי בכיתה ג' עברנו להרצליה.

אמי ואבי עם הוריהם | אלבום פרטי
בת כמה חודשים עם אבא |אלבום פרטי
עם אמא במטבח בבת ים | אלבום פרטי

הייתי הנכדה הראשונה במשפחה. בתקופה שבה נולדתי, אמא שלי עשתה תואר אקדמי ולכן סבא וסבתא משני הצדדים היו מאוד מעורבים בטיפול בי; בזכותם השפה הרומנית שגורה בפי.

המשפחה המורחבת שלנו התנהלה סביב שולחן האוכל אצל הסבים, הסבתות והדודות. בשבת בצהרים ובחגים היינו מתאספים, כולם, ואוכלים ביחד. אני זוכרת את הסבתות שלי תמיד במטבח, מכינות מטעמים נפלאים מרומניה; סבתא מצד אבא נולדה סמוך לגבול עם הונגריה, ולכן בישלה גם אוכל הונגרי; בתום הארוחה, הסבתות היו מציידות אותנו בקופסאות עם אוכל, לקחת הביתה.

יום הולדת שנה. "אני ונשות השבט שלי" | אלבום פרטי
המשפחה המורחבת. "החיים שלנו התנהלו סביב שולחן האוכל" | אלבום פרטי

מגיל צעיר, אוכל עניין אותי; מאכלים של אחרים היו אקזוטיים בעיניי וסקרנו אותי, ובו זמנית נמשכתי אל המסורת וההיסטוריה המשפחתית שהביאו עמן הסבתות שלי למטבח; לימים ביקשתי ותיעדתי מתכונים של הסבתות שלי, כתובים בכתב ידן עם שגיאות בעברית בהשראת הרומנית.

בצבא שירתי כפקידת כוח-אדם בתל-השומר, ולאחר השחרור עבדתי ונסעתי לחצי שנה לדרום אמריקה. כשחזרתי התחלתי ללמוד רפואה סינית. לא כל-כך ידעתי מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדולה, אבל החיבור לטבע ולאפשרויות הריפוי הגלומות בו היו מבחינתי תמיד ברקע, ולכן זו הייתה בחירה הגיונית. במהלך הלימודים עבדתי כדיילת אוויר באל על, ובסיומם הוסמכתי לטפל בדיקור, שיאצו, צמחי מרפא ותזונה.

שי, כיום מפקח בניה ומנהל פרויקטים, למד איתי. ב-1998 נישאנו; החלום לגור בצפון היה משותף לשנינו. לקראת סוף הלימודים קנינו משק במושב כנף בדרום רמת הגולן, ויומיים אחרי החתונה עברנו לגור בו. החיים הפשוטים קרוב לקרקע קסמו לנו; הרגשנו שהגענו למנוחה ולנחלה.

תחילת דרכי המקצועית הייתה מאתגרת; פתחתי בבית קליניקה לרפואה סינית. לפני 23 שנים עולם הרפואה האלטרנטיבית היה פחות מבוקש באזור שלנו. הקליניקה לא עבדה בתפוסה מלאה, וכהשלמת הכנסה עבדתי במשרד שיווק בחוף דוגל שבכנרת.

הבישול ליווה את חיי, גם מעבר לצורך שבהזנת המשפחה. כל הזמן ניסיתי מתכונים חדשים, ובעיקר משכו אותי מתכונים שיש מאחוריהם סיפורים.

כשהבת האמצעית שלנו הייתה בת שנתיים, הרגשנו צורך בשינוי. אחיו של שי חי באוסטרליה, והחלטנו שזה הכיוון; לאחר לידתו של אור ב-2006 הגענו לסידני, ושי עבד ביחד עם אחיו בניהול פרויקטים בתחום הבניה. בתוך המשימה של איקלום כל המשפחה במקום החדש, נהניתי מאוד גם לבשל; הבית שלנו הפך מרכז להמון חברים, ישראלים וגם ממדינות אחרות.

טיולים משפחתיים באוסטרליה. "שש שנים טובות" | אלבום פרטי

עקב רגישות תזונתית של בתי, הפכתי את המתכונים שלי לנטולי גלוטן, סוכר ומוצרי חלב. הבעיה שלה נפתרה וראיתי שזה עושה טוב לכולנו. בעקבות זאת פתחתי קייטרינג עם התמחות ברגישויות למזון בשם My kitchen wisdom, והכנתי לאירועים מזון נטול גלוטן, סוכר וחלב.

כדי להעשיר את הידע המקצועי שלי, התחלתי ללמוד ייעוץ תזונתי, במכון לתזונה אינטגרטיבית בניו-יורק. בסיום הלימודים פתחתי קליניקה לאימון תזונתי, והפעילות בה הובילה אותי גם להנחיית סדנאות בישול.

בעלת קייטרינג My kitchen wisdom בסידני | אלבום פרטי
מעבירה הרצאה עם ילדים במטבח בכנס של 400 איש בסידני | אלבום פרטי

אוסטרליה הייתה טובה אלינו, אבל לאחר שש שנים ידענו שהגיעה השעה לחזור הביתה; ב-2012 חזרנו למושב ברמת הגולן.

משפחת נשיא עם הוריה של מיכל. "ידענו שהגיע הזמן לחזור הביתה" | אלבום פרטי

בטיולים שלנו ברחבי היבשת האוסטרלית, ביקרנו גם בחוות שבהן נחשפתי לשימוש בגידולים מקומיים ועונתיים; בכרמים וביקבים המשפחתיים, התאהבתי ביין. שפע התוצרת החקלאית הביתית הטרייה והאיכותית קסם לי מאוד;  כשחזרנו, הכנסתי אותה למטבח שלנו כדרך חיים.

מהגינה לצלחת | צילום: מיכאלה טויטו

צילום: אלבום פרטי
צילום: מיכאלה טויטו

שי חזר לניהול פרויקטים בענף הבניה ואני פתחתי קליניקה לאימון תזונתי. בחצר שלנו בנינו סטודיו, הכולל מטבח גדול וחלל לאירוח לטובת שולחן האוכל – מיזם בהשראת החיים שלי, שמילדות התנהלו תמיד סביב שולחנות אוכל מלאים ושמחים.

המטבח בסטודיו משמש להנחיית המתאמנים שלי, ולקיום סדנאות לקהל הרחב, כדי להעביר את הידע שלי הלאה. מאוסטרליה חזרתי עם יותר ממאה ספרי בישול ותזונה, שהם הבסיס לספריה המקצועית האהובה שלי, המתעדכנת ומתחדשת לעתים קרובות.

סדנה בסטודיו | אלבום פרטי

כשחזרנו, התחום של תזונה אינטגרטיבית היה עדיין חדש בארץ, ולקח לי זמן להעמיד את העסק על הרגליים; היו שנים שבהן נאלצתי לשלב עבודה נוספת, אבל הייתי נחושה בדעתי לא לוותר ותמיד החזקתי אותו בחיים. בשנים שחלפו, התחום הזה התפתח מאוד וכיום כבר יש לו הרבה יותר ביקוש, בגולן ובכל הארץ.

לפני כארבע שנים, פתחתי חוג אזורי לילדים בשם "מהגינה לצלחת". הילדים ואני מגדלים ביחד אצלנו בגינה ירקות עונתיים, ואז נכנסים למטבח ולומדים מה אפשר להכין מהם.

חוג "מהגינה לצלחת" | אלבום פרטי

ב-2019 העסק שלי היה בתאוצה ופריחה אדירה, ואז הגיעה הקורונה, והכל נסגר. בהתחלה הייתי בהלם; כל האירועים שהיו מתוכננים לי התבטלו, וחששתי שעבודה של שנים תרד לטמיון. לאט-לאט התעשתי; למדתי ליהנות מהיחד המשפחתי, ולפעול במסגרת המגבלות והצרכים של המצב החדש.

לקראת פסח אנשים ביקשו לשלוח מתנות ליקרים להם, ואני ארגנתי סלסילות פיקניק עם מיטב תנובת הגינה שלי והתוצרת המקומית מהגולן: גבינות, מאפים, ממרחים, מיצי פירות סחוטים, סלטים ועוד. כשהצימרים חזרו לעבוד, סיפקתי סלסילות אוכל גם לטובת המטיילים והנופשים, וחזרתי לארח אצלי בסטודיו לסדנאות וארוחות.

בתקופה האחרונה אני חוזרת לאט-לאט למסלול שלי. החוג לילדים התחדש, ויש כבר הזמנות לארוחות וסדנאות לקיץ; בנוסף אני עובדת על פיתוח סדנאות חדשות להמשך.

"סלסילות פיקניק ממיטב התוצרת המקומית בגולן" | אלבום פרטי

מה לקחת עמך מבסיס האם וממסע חייך למיכל של היום?

מאז שאני ילדה, כל הדברים החשובים בחיים שלי קורים סביב שולחן האוכל. היום אני מבינה שכל השולחנות שישבתי אליהם, הם הצידה שלי לדרך והתזונה שהעשירה ובנתה אותי.

אני מתגעגעת מאוד לנשים שצבעו את ילדותי בסיפורים, ריחות וטעמים, ושומרת אותן קרוב אלי: הלוגו של "שולחן האוכל" הוא מפית רקומה עם כפות העץ של סבתי. את הארוחות בסטודיו שלי אני מגישה עם המפות, המפיות, כלי האמייל והסכו"ם שהסבתות שלי הביאו עמן כשעלו לארץ;

אני מרגישה שאני בהגשמה מלאה, ומאחלת לעצמי להמשיך לעבוד ולהתפרנס ממה שאני אוהבת.

שומרת את הסבתות שלי קרוב אלי | צילום: ורוניקה יודקביץ'

מסר לאומה?

אנחנו הכי מוצלחים טובים כשאנחנו מחוברים ללִבּה שלנו. לכל אחד מאיתנו יש בפנים נקודה קטנטנה, אבל סופר עוצמתית, שהיא מי ומה שאנחנו; זוהי נקודת האיזון שלנו, כל שצריך זה להתחבר אליה וכך נוכל להבין גם מה מזין אותנו, מגביר את האנרגיה שלנו והופך אותנו למאושרים באמת, אפקטיביים לעצמנו וגם לסביבה. וכוס יין טובה בסוף כל יום תעשה לנו שמח וטוב. לחיים!

"אנחנו הכי מוצלחים טובים כשאנחנו מחוברים ללִבּה שלנו" | אלבום פרטי

לעמוד האינסטגרם של מיכל.

לדף הפייסבוק של "שולחן האוכל".

קראתם? – דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.

על המסע האישי של עופרי זוטא – אפשר לקרוא כאן.