כְּלֵי עֲבוֹדָה #22
אושפיזין דיגיטליים

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
הסוכה שלנו, כרכור 2012 | צילום: נגה שנער-שויער

 

בקיבוץ שבו גדלתי, בעצם לא היו לנו אושפיזין, כי התארחנו בסוכה של עצמנו.
החל מגיל ביה"ס היינו מתכנסים בבוקרו של ערב סוכות, כל חברת הילדים. על הרחבה שבמרכז אזור קבוצות ביה"ס, המתינה לנו קונסטרוקציית ברזל גדולה שנעטפה ביריעות יוטה וחופתה בענפי איקליפטוס ריחניים, מעורבים בכפות תמרים.

את בוקר החג בילינו ביצירת קישוטים לסוכה שלנו: שרשראות ומגזרות מנייר משי, יצירות לתלייה מפירות עצים יבשים וכיו"ב והכנת השולחן לארבעת המינים.

אחה"צ נפגשנו כולנו לקבלת חג, שכללה גם מסכת אמנותית של שירים וקטעי קריאה. ולעת ערב, התכנסנו בסוכת הענק של הקיבוץ לקבלת חג נוספת.
ככה שאושפיזין לא ממש היו, אבל מנהגים, מסורת ושירים בהחלט כן.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
הסוכה של הגן שלי, גן "גפן", כפר-עזה, 1973 | באדיבות ארכיון כפר-עזה

 

ולכן, לרגל חג הסוכות הממשמש ובא, בחרתי לכתוב פוסט על אושפיזין דיגיטליים וללוות אותו במה שעבורי הם סמלי החג המסורתיים: סוכה מקושטת, שדות הכותנה הנקטפים בסוכות והקטפת האדומה המיתולוגית. והעפיפוניאדה המסורתית, הנערכת בכל שנה בקיבוץ שלי, ובזכותה עולים לשמיים עפיפונים של שלום, מעל רצועת עזה.

 


 

אושפיזין דיגיטליים?

כן. כלומר: האנשים שאנו בוחרים לארח בצל קורתנו הדיגיטלית, באתר ובבלוג שלנו לטובת יצירת תוכן שיתמוך בעסק שלנו, או פשוט לטובת יצירת תוכן.

ובשביל מה זה טוב?

מפני שאנחנו פועלים בעולם של שיווק מבוסס תוכן.
וזה אומר שכדי לתת ערך לקוראים וללקוחות שלנו, עלינו ליצור הרבה תוכן, באופן קבוע. ונכון שתמיד נוכל "לחצוב את האור מלבבנו" (הקרדיט לביאליק(:), אבל אפשר גם להקל על עצמנו, ולזמן לאתר שלנו אורחים, שיביאו עמם סיפורים נהדרים וידע מקצועי יקר ערך.

כך לא נצטרך להמציא את הגלגל בכל פעם מחדש, נרענן את תמהיל התוכן שלנו וגווניו וניצור חיבורים שיכולים להביא לנו רק טוב.

אבל רגע לפני שאנחנו מזמינים, חשוב לארגן את הבית ולוודא שיש לנו את כל הדרוש לאירוח מוצלח.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
שדות הכותנה והקטפת האדומה המיתולוגית | באדיבות ארכיון כפר-עזה

 

למה אני מתכוונת?

+ לא להזמין סתם

לפני שאנחנו מזמינים מישהו לריאיון או פוסט אורח אצלנו, חשוב שנעצור רגע, ונבין מה אנחנו רוצים ממנו. לשם כך, חשוב שנעשה כמה צעדים מקדימים:

א. הגדרת החזון, הערכים, הצרכים והמטרות לעסק שלנו לטווח המיידי והארוך.

ב. הגדרת אסטרטגיית ותמהיל התוכן לעסק שלנו – מתוך המטרות הנ"ל (כלומר: איזה תוכן נעלה לאוויר).

ג. לו"ז עלייה לאוויר – הכנת טבלת עבודה רבעונית שבה נחליט על לו"ז התוכן שלנו לטווח של שלושת החודשים הקרובים.
למה דווקא שלושה חודשים? אפשר בהחלט ליצור גם לו"ז של שנה, אבל אם זה גדול עליכם – שלושה חודשים קדימה זה מעולה, וגם מאפשר יותר גמישות בהתאם להתפתחות העסק שלנו.

ד. רשימת אורחים – מתוך כל הנ"ל, נבחר את רשימת האורחים שלנו לרבעון הקרוב.
חשוב מאוד: ובצד כל המטרות העסקיות, חשוב  שנבחר לארח אנשים שמעניינים ומסקרנים אותנו, שנדמה כי יהיה לנו נעים בחברתם. בלי זה, יהיה לנו לא קל ליצור תוכן מעניין.

הערה: חשוב לי לא להפחיד כאן עם שמות מפוצצים.
אבל האמת היא, שתכנון מראש, הבנה והחלטה על מטרות העסק שלנו, יהפכו את התוכן שלנו ליעיל בהרבה.
בהנחה שהתוכן נועד לתמוך לנו בעסק, זה חשוב. כי אם כבר אנחנו טורחים עליו – בואו נעשה את זה באופן יעיל. עוד על כך ניתן לקרוא כאן.

 

+ הזמנה ראויה

אם החלטנו להזמין אלינו אורחים, חשוב שנעשה את זה כמו שצריך, באמצעות פנייה מכובדת שתכלול הצגה עצמית מסודרת והגדרה ברורה של מטרת הפנייה. לתחושתי, עדיף לפנות קודם כל בכתב, ואם צריך – גם טלפונית.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
עפיפונים של שלום מול רצועת עזה, 2015 | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ אירוח בהתכתבות

בעולם הדיגיטלי, אפשר, למרבה השמחה לארח גם בהתכתבות.
הכוונה היא לריאיון בכתב, המתבצע ע"י  שאלון כתוב, שעליו תקבלו תשובות בכתב. וכדי לקבל מהאורח שלכם בדיוק את מה שאתם מכוונים אליו, חשוב מאוד להיות ברורים ומדויקים.

מומלץ מאוד לשלוח את השאלון שלנו בקובץ ממותג,על-גבי ניירת שלכם ולהציג בפניו בכתב את הפורמט שבו הוא עתיד להתארח.
על מנת לקבל את התוצאה מדויקת שאליה אתם שואפים, תכננו ונסחו היטב את השאלות שלכם והגדירו מראש את היקף המלל רצוי לכל תשובה.

 

+ אירוח פנים אל פנים

אבל אין כמו אירוח אישי, ולכן מומלץ בחום לקיים מפעם לפעם גם ראיונות פנים אל פנים, שיניבו לנו סיפורים מרגשים וחד פעמיים, ביניהם גם סיפורי עסקים.

לטובת אירוח כזה, חשוב שנעשה מראש שיעורי בית ונלמד את האורח שלנו, כדי שנוכל לשאול את כל השאלות הנכונות  (ולהימנע מאלה שלא), וכדי שנפיק בדיוק את התוצאות שאליהן אנו מכוונים בריאיון הזה.
חשוב מאוד שננהל את גם הריאיון עצמו בדרך מקצועית ואחראית. עוד על כך אפשר לקרוא כאן.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
צמר גפן הכותנה, שחייבים לקטוף לפני הגשם. עמק יזרעאל, 2016 | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ איגרת תודה

האורחים שלנו כיבדו אותנו בנוכחותם. עכשיו חשוב שנסכם את הביקור בדרך נעימה ויעילה.

לאחר כל ריאיון, אני מעבירה למרואיין שלי קובץ מסודר וממותג, שבו אני מודה לו על הנכונות לשתף את קוראיי בסיפור שלו.

בקובץ הזה, אני מסבירה בקצרה מה יקרה כאן מעכשיו (ועד לעליית הפוסט שלנו לאוויר), מגדירה ברמת הפריט הבודד למה אזדקק ממנו (תמונות, לינקים לפעילות שלו וכד') ומגדירה מראש דד ליין למסירת כל החומרים הללו לידיי, בהתאם למועד עליית הפוסט שלנו לאוויר.
כמו כן אני מגדירה מראש את אופן השיתוף של הפוסט ברשתות החברתיות.

מניסיון רב, למדתי שהגדרות מדויקות ומסודרות, ובעיקר כאלה הנמסרות בכתב, יש להן הפוטנציאל להביא עמן תוצאות טובות יותר, ולחסוך לי עבודה מיותרת.

 

+ מריאיון טוב לפוסט מצוין

השקענו כאן עבודה רבה מראש, וגם תוך כדי האירוח שלנו.

עכשיו חשוב שנעבד את חומר הגלם שקיבלנו לפוסט מעולה, מרתק וקולח.
הרי לא נרצה שכל העבודה הרבה שלנו תהיה לשווא.
וזה אומר: הגדרה מראש של היקף המלל שלנו, כתיבה בהירה ותמציתית, עריכה והגהה לפני העלייה לאוויר. על איך הופכים ריאיון טוב לפוסט מצוין אפשר לקרוא בפירוט כאן.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
העפיפוניאדה המסורתית בסוכות, כפר-עזה 2017 | צילום: נגה שנער-שויער

 

לסיכום:

כמו אירוח בסוכה או בבית, גם אושפיזין דיגיטליים יצריכו מאיתנו טרחה מסוימת.

אבל בראייה שלי, זה שווה לנו לגמרי.
קודם כל – בזכות ההיכרות והמפגש עם אנשים מרתקים ומעניינים.
ולא פחות מכך – בגלל התוכן המקורי שניצור בזכותם, שיביא לנו קהל קוראים אוהד ונאמן ולקוחות חדשים לעסק.

יתרה מזאת פוסטים שבהם נארח ושאותם גם נשתף, יביאו לנו חשיפה כפולה ברשתות החברתיות ונטוורקינג מעולה שבמעולים.

ובהנחה שתפעלו לפי ההנחיות המופיעות כאן, תגלו שכל התהליך הזה יכול להיות פשוט וקל, ומפעם לפעם תצברו ניסיון  והמאמץ יקטן.

אז קדימה – הכינו לכם רשימת אורחים נהדרת.

ושיהיה לכולנו חג אושפיזין שמח!!

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
עפיפונים של שלום מול רצועת עזה, 2015 | צילום: נגה שנער-שויער

 


 

קראתם? – דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.

כל הפרטים על יום העיון "מעטֶפֶת התוֹכן" שבו תלמדי ליצור, בקלות ולאורך זמן תוכן לעסק שלך – כאן.

אולי תרצו לקרוא גם את הפוסט כְּלֵי עֲבוֹדָה #20 – באופן סדרתי.

הכי כיף לקבל את כל הכלים תמיד לפני כולם. הירשמו לבלוג שלי כאן למטה – הכלים הבאים כבר בדרך אליכם!

תגובות

תגובות

השארת תגובה