כְּלֵי עֲבוֹדָה #20
באופן סדרתי

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
צילום: נגה שנער-שויער

 

אני טיפוס סדרתי…

משהו בחלוקה הזו, בסדר ובהמשכיות מתאים לי מאוד, ומתאים גם לבלוגים.

ביחד עם ההחלטה לפתוח בלוג, ידעתי שהדבר הראשון שאעשה בו הוא סדרה של ראיונות עם נשים, שבה אבחן ביחד עמן את המקום שבו הן נמצאות היום, ביחס לסיפור החיים המוקדם שלהן.

הייתי מלאת תשוקה והתלהבות וכנראה שזה עבר גם הלאה, כי לאחר שישה ראיונות כאלה, קיבלתי פנייה מערוץ אנשים ב-Xnet (מבית Ynet) והצעה לבלוג נוסף בשם "מסע אישי", שבו אעשה את אותו הדבר בדיוק. וככה נולדה לה סדרה של למעלה מ-50 ראיונות עומק, שרצה כבר יותר משנתיים, עם תוצאות מוכחות של מספרי כניסות וקוראים.

במקביל, העליתי לאוויר לפני כשנה וחצי בבלוג האישי שלי את סדרת התוכן "חמש תמונות וסיפור", שבמסגרתה נשים באמצע החיים פותחות בפנינו את אלבום התמונות הפרטי שלהן, ובאמצעות חמש תמונות נבחרות מספרות את סיפורן, כאשר הדגשים בו נבחרים על-ידן. גם סדרה זו התקבלה באהדה גדולה. עד היום השתתפו בה כ-30 נשים.

במקביל מתקיימות בבלוג שלי גם הסדרות "הסיפור שבתוך הסיפור" ו"הסיפור שלנו", וכמובן – סדרת "כְּלֵי עֲבוֹדָה" (שהפוסט הזה הוא חלק ממנה) העוסקת בראיונות ככלי ליצירת תוכן, בסטוריטלינג ובכל מה שביניהם.

אז תקראו לי טיפוס סדרתי (כנראה שאתם צודקים(:). הבחירה שלי בסדרות נשענת על סקרנות ותשוקה, אבל גם על כלים מקצועיים שרכשתי במהלך הדרך. כיום אני מלווה ומנחה בעלות עסקים עצמאיים בגיבוש אסטרטגיית ותמהיל התוכן לעסק שלהן, כולל פיתוח סדרות חדשות ושמחה לחלוק את הידע והתובנות שלי גם כאן.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
בתוך סדרה יש לנו היכולת להפנות את הקורא לפוסט קודם רלוונטי | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ לחזור כדי להטמיע

בעבר עסקתי בתחום הפרסום, בתפקידי שטח וניהול. אחד הכללים הראשונים שלמדתי, הוא הצורך לחזור על מסרים מילוליים ומיתוג גרפי כדי להטמיע אצל קהל היעד תוכן או מוצר.

במילים אחרות: אם אנחנו רוצים שיכירו אותנו, את העסק שלנו או את התוכן שאנו יוצרים, שווה לנו מאוד לעשות את זה במסגרת סדרה קבועה. החזרה הסדרתית הזו תלמד את הקוראים והלקוחות שלנו לזהות אותנו מהר יותר, לשייך אלינו תוכן איכותי ולחזור כדי לקרוא אותנו שוב.

יותר מזה – כשיש לנו סדרה, יש לנו היכולת להפנות, בתוך הפוסט העכשווי, לפוסטים קודמים מאותה הסדרה. בכך אנחנו מעשירים עוד את הקורא שלנו במידע רלוונטי וכמובן – גורמים לו להישאר עוד זמן בתוך האתר שלנו ומרוויחים טרפיק איכותי ויציב.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
תכנון מוקדם – בהתאם להגדרת מטרות וצרכי העסק | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ תכנון מוקדם

מאחר והתוכן שלנו אמור להתאים לאופי העסק והעשייה שלנו ולשרת את שניהם, חשוב לא לירות מהמותן, אלא לבחון רעיונות לסדרות תוכן שעולים אצלנו, מול החזון והערכים של העסק שלנו והצרכים השיווקיים שהגדרנו לעצמנו. הסדרה שניצור אמורה לענות על כל אלה.

אבל, וזה אבל גדול – חשוב ללכת כאן גם עם הלב והתשוקה שלנו ולבחור לעסוק בתכנים שמעניינים אותנו, ולא רק לפי מטרות רציונליות ומחושבות. למה? כי התשוקה היא מה שיניע אותנו לממש את הסדרה הזו לאורך זמן. בלעדיה – ספק גדול אם נצליח להתמיד בכך.

בתוך החשיבה מראש, מותר לנו לגמרי גם להעלות רעיונות ואז להוריד אותם מהפרק. אני יכולה לגלות כאן, שלאחרונה גנזתי רעיון לסדרה חדשה שחשבתי להעלות לאוויר באתר שלי. כי בשוך ההתלהבות הראשונית, הבנתי שהעיסוק בנושא שחשבתי עליו לא יניב לי את המטרות ששאפתי להן, יהיה בעייתי מבחינת שיתוף פעולה עם כותבות תוכן אחרות ופשוט יהרוס את הקסם של תוכן טוב. ובלי היסוס וללא צער פשוט ויתרתי. כי זה היה רעיון לא מספיק טוב.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
לסדרות שלנו צריכה להיות זהות ברורה ומובחנת | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ זהות מובחנת ומקורית

כדי שקהל היעד שלנו לא יצטרך להתאמץ ויוכל לזהות בקלות את הסדרות שלנו, חשוב שכל אחת מהן תהיה בעלת זהות מובחנת וברורה, החל ברמת שם הסדרה (לדוגמה: "מסע אישי", חמש תמונות וסיפור"), דרך תבנית קבועה ועיצוב גרפי החוזר על עצמו כל אלה יסייעו מאוד לסדרה החדשה שלנו להפוך למוכרת ומזוהה עמנו. וזוהי גם הדרך להתנהל באופן מקצועי שיבדיל אותנו מחומת הרעש ברשת.

זהות מובחנת היא גם פועל יוצא של מקוריות. אין שום טעם לחקות דברים שכבר ראינו במקומות אחרים, אלא לחפש לנו אפיקים ונישות חדשות שטרם טופלו. זה יבטיח לנו תוכן איכותי וימנע מאיתנו עוגמות נפש וחלילה תביעה על הפרת זכויות יוצרים.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
איכות, אבל גם כמות | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ איכות, אבל גם כמות

צריך להגיד את זה: סדרה קבועה ויציבה, שבה יש לנו היכולת להציג מספר רב של פוסטים איכותיים, היא מראה ליכולת שלנו ליצור תוכן איכותי לטווח ארוך וכמובן – מראה גם לאישיות, לרצינות ולמקצועיות שלנו כבעלי עסק עצמאי.

היכולת שלי להביא לקוחות חדשים לטובת ספרי החיים שהוצאתי לאור בעבר, גדלה פלאים ביחד עם ערימת הספרים שיכולתי להציג בפניהם כדוגמה לעשייה שלי. וזה בדיוק אותו הדבר גם כאן, רק בדיגיטל.

 

תמהיל תוכן מגזיני

בעולם של שיווק מבוסס תוכן, מומלץ ורצוי ליצור, בו זמנית, תוכן מגוון מסוגים שונים: תוכן סיפורי, תוכן המבוסס על ראיונות, תוכן מקצועי וכד'. החלוקה לסדרות תוכן שונות תאפשר לנו ליצור תוכן מגוון בקלות, לכל סדרה השם והאופי הייחודי שלה.

ניתן לפתוח לכל סדרה לשונית נפרדת בתוך הבלוג שלנו, או להחליט להפריד סדרות לעמודים שונים באתר שלנו. כך נקל על הקוראים שלנו למצוא את הפוסט הבא/הקודם בסדרה החביבה עליהם.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
אנחנו מצהירים על התדירות – וצריכים לעמוד בהצהרה שלנו | צילום: נגה שנער-שויער

 

+ באופן קבוע

סדרה משמעותה עלייה לאוויר של פוסטים באופן סדיר וקבוע.

אם החלטתם, למשל, על סדרה שבועית – זה אומר שבכל שבוע חייב לעלות לאוויר פוסט! כי זה מה שאתם הצהרתם עליו.

בנקודה הזו, חשוב מאוד שתפגשו את עצמכם באופן כן וגלוי, ותבדקו על איזו תדירות אתם מוכנים להתחייב. כי אסור לטעות – מדובר בהתחייבות.
לא קיימתם אותה? – מראש פגעתם ביכולת של הסדרה שלכם להביא עמה קהל קוראים אוהד ונאמן, וגם אתם עצמכם עלולים להיתפש כלא רציניים ולא מקצועיים.

באופן אישי, סדרה שעולה אחת לחודש נראית לי כמו תדירות נהדרת שאפשר לעמוד בה בקלות בתוך תמהיל התוכן שלנו ודרישות הלו"ז בכלל. אבל זה באמת נתון לשיקולכם ולבחירתכם.

אגב, ניתן להתחיל בתדירות מסוימת ולהבין שהיא לא עובדת לנו, וזה בסדר גמור. אבל במקרה כזה הייתי מעדכנת את הקוראים שלי על השינוי. כך אצור אצלם אמון בעשייה שלי וגם ציפייה לפוסט הבא בסדרה.

 

+ הצורך להתחדש

אלמנט הקביעות בסדרה הוא חשוב מאוד, אבל חשוב גם שלא נקפא על השמרים ונתחדש מזמן לזמן. ולכן, אחת לחצי שנה-שנה וחצי, שווה לבדוק:

* האם הסדרה שלנו אכן עונה על הקריטריונים והמטרות שהוגדרו לה מראש? או שאולי העסק שלנו גדל/השתנה וצריך להגדיר צרכים מחדש, ובעקבותיהם ליצור סדרה חדשה?

האם הסדרה הזו עדיין מעניינת אותנו/מרגשת אותנו?

*  האם הסדרה שלנו מבוססת רק על תכנים שאנחנו יוצרים? במקרה כזה, שווה לנו לבחון שילוב של פוסט אורח או ריאיונות אחת לתקופה. זה יקל עלינו ביצירת פוסטים חדשים, ימצב אותנו כמי שמסוגלים ליצור תוכן איכותי גם באמצעות ראיונות ויביא רוח חדשה לסדרה שלנו.

* האם הטרפיק שלנו עלה במהלך הזמן שהסדרה שלנו באוויר? האם הוא יציב וקבוע, או אולי בירידה? גם זו סיבה לבחון את נושאי הפוסטים שלנו, או להחליט על סדרה חדשה.

 

כלי עבודה נגה שנער-שויער
להחליט על סדרה חדשה | צילום: נגה שנער-שויער

 

* כל התמונות צולמו על-ידי בעת קטיף דובדבנים במושב אודם שבצפון רמת הגולן, 2016.

 


 

קראתם? – דברו אלי. אשמח מאוד לתגובותיכם.

כל הפרטים על יום העיון "מעטֶפֶת התוֹכן" שבו תלמדי ליצור, בקלות ולאורך זמן תוכן לעסק שלך – כאן.

אולי תרצו לקרוא גם את כְּלֵי עֲבוֹדָה #19 – מי אחראי כאן? מי מנווט?

הכי כיף לקבל את כל הכלים תמיד לפני כולם. הירשמו כאן למטה – הכלים הבאים כבר בדרך אליכם!

תגובות

תגובות

השארת תגובה